







Mannen med en förtvinad hand
3 1Han gick till synagogan en annan gång, och där satt en man som hade en förtvinad hand. 2De höll ögonen på Jesus för att se om han skulle bota honom på sabbaten; de ville ha något att anklaga honom för. 3Han sade till mannen med den förtvinade handen: ”Stig upp och kom fram.” 4Sedan frågade han dem: ”Vad är tillåtet på sabbaten, att göra gott eller att göra ont, att rädda liv eller att döda?” De teg. 5Då såg han på dem fylld av vrede och sorg över att de var så förstockade. Och till mannen sade han: ”Håll fram handen.” Han höll fram den, och den blev bra igen. 6Men fariseerna gick bort och började genast överlägga med Herodes anhängare om hur de skulle röja Jesus ur vägen.
Folkmassan på stranden
7Jesus drog sig undan mot sjön tillsammans med sina lärjungar. En massa människor från Galileen följde med, men också från Judeen, 8Jerusalem och Idumeen och från andra sidan Jordan och från trakten kring Tyros och Sidon kom människor i massor till honom när de hörde talas om allt han gjorde. 9Han sade åt sina lärjungar att ha en båt till reds, så att han slapp bli trängd av folkmassan. 10Han hade botat många, och nu kom alla som led av någon plåga och trängde sig på honom för att få röra vid honom. 11Och när de orena andarna såg honom föll de ner för honom och ropade: ”Du är Guds son.” 12Men han förbjöd dem strängt att avslöja vem han var.
De tolv utses
13Sedan gick han upp på berget och kallade till sig några som han hade utvalt, och de kom till honom. 14Han utsåg tolv som skulle följa honom och som han skulle skicka ut att predika 15och ha makt att driva ut demonerna. 16Och de tolv han utsåg var: Simon, som han gav namnet Petrus, 17Sebedaios son Jakob och Jakobs bror Johannes, vilka han gav namnet Boanerges, det vill säga Åskans söner, 18vidare Andreas, Filippos, Bartolomaios, Matteus, Tomas, Alfaios son Jakob, Taddaios, Simon Kananaios 19och Judas Iskariot, han som förrådde honom.
Demoner drivs ut med Guds ande
20När Jesus kom hem samlades folket på nytt, så att han och lärjungarna inte ens kom åt att äta. 21Hans anhöriga fick höra det och gav sig i väg för att ta hand om honom; de menade att han var från sina sinnen. 22De skriftlärda som hade kommit ner från Jerusalem sade att han var besatt av Beelsebul och att det var med demonernas furste som han drev ut demonerna. 23Han kallade dem till sig och talade till dem i liknelser: ”Hur kan Satan driva ut Satan? 24Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå. 25Om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå. 26Om Satan gör uppror mot sig själv och splittras kan han inte bestå – det är slutet för honom. 27Ingen kan gå in och plundra en stark man på vad han äger, om han inte först binder honom; sedan kan han plundra hans hus. 28Sannerligen, människorna skall få förlåtelse för allt, för sina synder och för sina hädelser, hur de än hädar. 29Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” 30De hade ju sagt att han hade en oren ande.
Jesu familj
31Nu kom hans mor och hans bröder. De stannade utanför och skickade bud efter honom. 32Det satt mycket folk omkring honom, och de sade: ”Din mor och dina bröder är här utanför och söker dig.” 33Jesus svarade dem: ”Vem är min mor och mina bröder?” 34Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: ”Det här är min mor och mina bröder. 35Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.”
I de första verserna är det tydligen fortfarande samma sabbat som i slutet av kapitel två. Och samma fariséer är är med. Det verkar som att de försöker hitta något att sätta dit Jesus för. Det är tydligen väldigt störda av att Jesus ifrågasätter deras tolkning av lagen i allmänhet och sabbatsbudet i synnerhet. Det Jesus frågar dem är om man bör tolka det tredje budet som att man en dag i veckan ska hålla sig helt stilla och sitta och tänka på hur duktig man är som klarar av att inte göra något på en hel dag. Eller får man göra goda gärningar även på vilodagen? Återigen - är människorna till för sabbaten eller är sabbaten till för människorna? Själv tänker jag att huvudsaken med sabbatsbudet är att man inte sliter dag ut och dag in med samma saker. Att man tar sig tid att träffa Gud och andra anhöriga. Och att man gör det regelbundet och inte sparar det till semesterveckorna. Om man arbetar på ett kontor hela veckan kan det vara vila att arbet i trädgården. Men det var många av judarna som inte tyckte så och med fariséerna i spetsen började de verka för att bli av med den besvärlige snickaren från Nasaret som ifrågasatte deras tolkning av lagen.
I de följande verserna ser vi mer av samma sak som vi sett tidigare, nämligen att mängder av människor kom till Jesus för att bli botade. (Och många kom förstås för att lyssna på det han hade att säga.) De kom långt ifrån - från Jerusalem, Judeen och Idumeen - vilket visar på att det var något speciellt med Jesus, något som fick människor att lämna sina hem och följa honom. Oavsett vad vi anser om Jesus 2000 år senare, kan vi inte bortse från faktumet att människorna då blev berörda av honom, de såg något som de uppfattade som gudomligt. Och innan människorna hade fattat att Jesus är Guds son insåg "de orena andarna" det. Vi kommer att märka att Jesus ofta förbjuder folk och andar, som har insett vem han är, att berätta om det. Det är inte genom undren som vi ska förstå vem han är. Det är inte undren som är det stora. Det är genom döden på korset och uppståndelsen som vi ska förstå att han är Gud.
Så drar sig Jesus undan till ett berg. Berget är i Bibeln, liksom öknen, en avskild plats dit man drar sig undan för att möta Gud. Och det är väl många av oss som känner Guds närvaro extra starkt när vi är ensamma i naturen. "Det finns ingenting nytt under solen" (Pred 1:9) så att säga. Där på berget utser han sina tolv apostlar (grek. "budbärare"). Och det man ska lägga märke till är att de har olika ursprung. De fyra första (och främsta) var fiskare från Kafarnaum, enkla arbetare. Det som framförallt visar på spännvidden av ursprung bland apostlarna är att både tullindrivaren Levi/Matteus som samarbetade med den romerska regimen och Simon Kananaios (eller Simon Seloten som han även kallas) ryms bland dem. Ordet "selot" betyder ungefär "en som visar religiös iver" och seloterna var en judisk grupp som av religiösa skäl (judarna hade ju fått landet av Gud) bekämpade den romerska ockupationen. Israel skulle vara ett heligt land och inget utländskt styre kunde accepteras. Bland lärjungarna fanns alltså både de som hade samarbetat med romarna och de som hade bekämpat dem. Seloterna gjorde (ett misslyckat) uppror 65-70 e Kr och ytterligare ett 132-135 e Kr, för att sedan försvinna ut ur historien. Av alla de judiska grupper, alla de "judendomar", som nämns i Bibeln är det egentligen bara den fariseiska som, via den rabbinska judendomen, finns kvar idag.
I nästa stycke fortsätter demonutdrivandet. Och Jesus anklagas för att driva ut demonerna med Djävulens (Beelsebul) hjälp. Men Jesus svarar, genom sina liknelser, att om han driver bort det onda kan det inte vara Djävulen som är verksam. Och så säger han att de "som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” Om man har ett så tydligt bevis på att Guds Ande är i Jesus som de skriftlärda hade framför sig just då, och man ändå envisas med att säga att det är Djävulens verk, då kanske det är omöjligt att bli frälst? Men inte för att Gud inte vill rädda, utan för att man själv bygger upp murar som hindrar Gud från att komma nära. Det är ju inte helt ovanligt att folk säger att de gärna skulle vilja tro, men inte kan. Och om man frågar varför får man höra en det ena och än det andra som kyrkan har gjort genom århundradena. Eller så säger de att man inte kan veta något om Jesus. (Vilket man förstås kan, evangelierna är tillförlitlig källor till vad han sa och gjorde.) Och så bygger man på sina murar och fjärmar sig från Gud. Man skulle visst kunna tro, felet är att man inte vågar ta steget. Det känns tryggare och enklare där bakom muren.
Så till sist säger Jesus att den som gör Guds vilja är hans mor och bröder och systrar. Och det kan ju låta lite elakt att han tar avstånd från sin familj på det viset, men några verser tidigare kan vi läsa att de var på väg för att hämta hem honom eftersom de trodde att han hade blivit galen. Kanske trodde de det, kanske var de bara oroliga för vad som skulle kunna hända honom och ville ha en anledning att hämta hem honom. Men det Jesus säger är att de som lyssnar på honom, de som tror på honom, de är hans närmaste. De som vill vara hos honom och som förstår vem han är, det är de som är hans familj. Och så får varje kristen gåvan att vara Jesu bror eller syster. Sedan måste jag ju förstås tillägga att det är just sådana här små besvärliga passager, som att Jesu familj trodde att han var galen, som gör evangelierna trovärdiga. Hade man hittat på berättelsen i efterhand hade man aldrig fått för sig att skriva att Maria kom för att hämta hem Jesus. "Det var inte några skickligt hopdiktade sagor jag byggde på när jag för er förkunnade vår herre Jesu Kristi makt och hans ankomst" (2 Petr 1:16) stod det i episteltexten igår. Och vi kommer att få se fler exempel på det längre fram.
Fred och kärlek!
Petter
En lam man i Kafarnaum botas
2 1Några dagar senare kom han tillbaka till Kafarnaum och det blev känt att han var hemma. 2Det samlades så mycket folk att inte ens platsen utanför dörren räckte till längre, och han förkunnade ordet för dem. 3Då kom de dit med en lam som bars av fyra män. 4Eftersom de inte kunde komma fram till Jesus i trängseln bröt de upp taket ovanför honom och firade ner bädden med den lame genom öppningen. 5När Jesus såg deras tro sade han till den lame: ”Mitt barn, dina synder är förlåtna.”
6Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte för sig själva: 7”Hur kan han tala så? Han hädar ju. Vem kan förlåta synder utom Gud?” 8Jesus förstod i sin ande vad de tänkte och sade till dem: ”Hur kan ni tänka så i era hjärtan? 9Vilket är lättast, att säga till den lame: Dina synder är förlåtna, eller att säga: Stig upp, ta din bädd och gå? 10/11Men för att ni skall veta att Människosonen har makt att förlåta synder här på jorden säger jag dig” – och nu talade han till den lame – ”stig upp, ta din bädd och gå hem.” 12Och mannen steg upp, tog genast sin bädd och gick ut i allas åsyn, så att de häpnade och prisade Gud och sade: ”Aldrig har vi sett något sådant!”
Tullindrivaren Levi kallas
13Och han gick längs sjön igen. Alla människor kom till honom, och han undervisade dem. 14När han gick där fick han se Levi, Alfaios son, sitta utanför tullhuset, och han sade till honom: ”Följ mig!” Och Levi steg upp och följde honom.
15När Jesus sedan låg till bords i hans hus var det många tullindrivare och syndare som låg till bords tillsammans med honom och hans lärjungar, för det var många som följde honom. 16När de skriftlärda bland fariseerna fick se att han åt med syndare och tullindrivare sade de till hans lärjungar: ”Äter han med tullindrivare och syndare?” 17Jesus hörde det och sade: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”
Bröllopsgästerna fastar inte
18Johannes lärjungar och fariseerna fastade. Då kom några och frågade honom: ”Varför fastar Johannes lärjungar och fariseernas, men inte dina lärjungar?” 19Jesus svarade: ”Inte kan väl bröllopsgästerna fasta medan brudgummen är hos dem. Så länge de har brudgummen hos sig kan de inte fasta. 20Men det skall komma en tid då brudgummen tas ifrån dem, och när den dagen är inne kommer de att fasta. 21Ingen syr fast en bit okrympt tyg på ett gammalt plagg. Då sliter ju det nya tyget med sig av det gamla och det blir en värre reva. 22Ingen häller nytt vin i gamla vinsäckar, för då spränger vinet säckarna, och både vinet och säckarna förstörs. Nej, nytt vin slår man i nya säckar.”
Lärjungarna plockar ax på sabbaten
23En sabbat tog han vägen genom sädesfälten, och lärjungarna började rycka av ax medan de gick. 24Då sade fariseerna till honom: ”Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?” 25Han svarade: ”Har ni aldrig läst vad David gjorde när han och hans män blev hungriga och inte hade något att äta? 26Han gick in i Guds hus – det var när Evjatar var överstepräst – och åt upp skådebröden, som inga andra än prästerna får äta, och gav också dem som var med honom.” 27Och Jesus sade till dem: ”Sabbaten blev till för människan och inte människan för sabbaten. 28Alltså är Människosonen herre också över sabbaten.”
Det andra kapitlet kan man säga handlar om fyra tillfällen när Jesus positionerar sig i förhållande till vad många judar tänkte vid den tiden. (Sedan ska man vara medveten om att Judendomen var en väldigt splittrad religion under det första århundradet. Det fanns en väldig massa inriktningar, man talar till och med om flera judendomar. I Nya Testamentet möter vi till exempel saddukéer, fariséer och seloter. Och fastän fariséerna ofta verkar vara på kollisionskurs med Jesus stod de honom närmre i många religiösa frågor än vad till exempel saddukéerna gjorde. Ur den fariseiska judendomen utvecklades den rabbinska, som egentligen är den Judendom som finns kvar idag. De andra försvagades och försvann efter att templet förstörts år 70 e Kr.)
Först möter vi den lame mannen som bars till Jesus på en matta. (Och precis i första versen får vi ett bevis på att Jesus verkligen bodde i Kafarnaum.) Det finns mycket man kan säga om de verserna, till exempel om hur viktigt det är att komma till Jesus när man har ett problem även om det är besvärligt. Men det jag tänkte peka på nu är att det första Jesus gör är att föråta mannens synder. Det är det viktiga tycker Jesus. Det är vad Jesus har kommit till jorden för att göra. Allt det andra storslagna han gör är för att visa att han är den han säger att han är, för att folk ska tro på att han faktiskt kan förlåta synder. "Men för att ni skall veta att Människosonen har makt att förlåta synder här på jorden säger jag dig" (Mark 2:10/11)
Sedan bör man kanske påpeka att judarna vid den här tiden såg ett samband mellan synd och misslyckanden i livet. Drabbades du av sjukdomar eller blev lam, stum eller blind, var det ett straff för att du (eller dina föräldrar) hade begått en synd. Och det vänder sig Jesus emot. Ingen människa kan leva syndfri, ingen människa kan göra sig själv rättfärdig. Alla behöver vi förlåtelsen. Och ännu viktigare: det syns inte i detta livet om du har en plats i himlen. Men de där tankarna, att den som har ett bra förhållande till Gud kommer att vara frisk och tjäna mycket pengar, finns tyvärr även bland kristna i Sverige. Framgångsteologin, som det kallas, kom smygande från USA på 1980-talet sipprade in i frikyrkorna.
Så kallas tullindrivaren Levi (som även kallas Matteus på andra ställen, den Matteus som enligt traditionen skrev Matteusevangeliet) till lärjunge. Levi är ett judiskt namn (en av Israels/Jakobs söner hette ju så) och många judar såg ner på de judar som var tullindrivare. De tyckte inte om att tullindrivarna samarbetade med romarna. Och dessutom var det mångaa tullindrivare som levde upp till sitt dåliga rykte genom att kräva in mer pengar än de skulle och stoppa överskottet i egen ficka. Det står ofta "tullindrivare och syndare" i evangelierna, det vill säga "tullindrivare och andra syndare". Och många sådana utstötta och föraktade människor följde Jesus. "Omvänd er och tro" var ju Jesu budskap när han började predika. De här människorna ville omvända sig, de ville ha det Jesus hade att erbjuda. I ett Israel där fariséerna ägnade hela livet åt att försöka hålla varje bud, och på så sätt skaffa sig en plats i himlen, kommer Jesus och säger att man kan börja om och lämna det som blev fel bakom sig. Du är älskad och förlåten.Och så åt han med dem. För judarna och alla andra folk runt omkring var det viktigt med vem man åt. Att äta med någon är att erkänna honom som sin jämlike. Äter man med syndare så smittar deras synd liksom av sig och man blir rituellt oren. Men Jesus åt med tullindrivare och syndare. Och visade att Gud visserligen hatar synden, men älskar syndare.
Några ord om bröllopsgästerna, brudgummen och fastan kanske man ska klämma hit också. Judarna är ju Guds folk och förbundet mellan Gud och judarna liknas ofta vid ett äktenskap. Det judiska folket är "gift" med Gud. Och samma bild används för att beskriva det nya förbundet mellan Jesus (som ju är Gud) och alla kristna. Och så säger Jesus att när brudgummen forfarande är på festen, det vill säga när Gud fortfarande vandrar som människa på jorden, då behöver inte han lärjungar fasta. Det nya förbundet är just nytt och därför kan man inte förvänta sig att Jesus lärjungar ska göra som Johannes eller fariséernas lärjungar.
Och så till sist berättelsen om när lärjungarna plockade ax på sabbaten. Man fick plocka ax på andras åkrar (se 5 Mos 23:25) men det räknades som arbete och fick alltså inte göras under sabbaten. Och fariséerna förebrådde Jesus för det. Men så säger Jesus: ”Sabbaten blev till för människan och inte människan för sabbaten." (Mark 2:27) De där reglerna som fariséerna och andra judar ansträngde sig så hårt för att följa har alltså egentligen inget egenvärde. De är till för att hjälpa människan - inte stänga in henne. Man får hänga tvätt och klippa gräs på söndagar - det viktiga är att man tar sig tid att vila och inte arbetar dygnet runt. Paulus skriver: "Allt är tillåtet – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet – men allt bygger inte upp." (1 Kor 10:23)
Fred och kärlek!
Petter
EVANGELIUM ENLIGT MARKUS
Johannes döparen
1 1Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son.
2Som det står skrivet hos profeten Jesaja:
4- så uppträdde Johannes döparen ute i öknen och förkunnade syndernas förlåtelse genom omvändelse och dop. 5Och hela Judeen och alla i Jerusalem kom dit ut till honom, och de bekände sina synder och döptes av honom i Jordan. 6Johannes var klädd i kamelhår och hade ett läderbälte om livet, och han levde av gräshoppor och vildhonung. 7Han förkunnade: ”Efter mig kommer den som är starkare än jag, och jag är inte värdig att böja mig ner och knyta upp hans sandalremmar. 8Jag har döpt er med vatten, han skall döpa er med helig ande.”
Jesu dop
9Vid den tiden kom Jesus från Nasaret i Galileen och döptes i Jordan av Johannes. 10När han steg upp ur vattnet såg han himlen dela sig och Anden komma ner över honom som en duva. 11Och en röst hördes från himlen: ”Du är min älskade son, du är min utvalde.”
Jesus frestas
12Anden drev honom ut i öknen, 13och han var i öknen fyrtio dagar och sattes på prov av Satan. Han levde bland de vilda djuren, och änglarna betjänade honom.
Jesus uppträder i Galileen
14När Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds budskap 15och sade: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”
De första lärjungarna
16När han gick utmed Galileiska sjön fick han se Simon och hans bror Andreas stå vid sjön och kasta ut sina kastnät, för de var fiskare. 17Jesus sade till dem: ”Kom och följ mig. Jag skall göra er till människofiskare”, 18och de lämnade genast sina nät och följde honom. 19Lite längre fram fick han se Jakob, Sebedaios son, och hans bror Johannes, som höll på att göra i ordning näten i sin båt. 20Han kallade på dem, och de lämnade sin far Sebedaios och hans folk i båten och följde efter honom.
I Kafarnaums synagoga
21De kom till Kafarnaum, och när det blev sabbat gick han till synagogan och undervisade. 22Alla överväldigades av hans undervisning, för han undervisade med makt och inte som de skriftlärda. 23I synagogan fanns en man som var besatt av en oren ande, och han började skrika: 24”Vad har du med oss att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att ta död på oss? Jag vet vem du är, Guds helige.” 25Men Jesus sade strängt åt honom: ”Tig! Far ut ur honom!” 26Den orena anden ryckte och slet i mannen och gav till ett högt rop och for ut ur honom. 27Alla greps av bävan och började fråga varandra: ”Vad är detta? En ny undervisning, med makt bakom orden! Till och med de orena andarna befaller han, och de lyder honom.” 28Ryktet om honom spred sig genast över hela Galileen.
Simons svärmor och andra sjuka botas
29Från synagogan gick de hem till Simon och Andreas tillsammans med Jakob och Johannes. 30Simons svärmor låg i feber, och det sade de genast till Jesus. 31Han gick fram till henne, tog hennes hand och reste henne upp. Och febern lämnade henne, och hon passade upp dem. 32På kvällen, efter solnedgången, kom man till honom med alla sjuka och besatta. 33Hela staden hade samlats utanför dörren. 34Och han botade många som led av olika sjukdomar och drev ut många demoner, och han förbjöd demonerna att tala, eftersom de visste vem han var.
På en enslig plats
35Tidigt nästa morgon, medan det ännu var mörkt, gav han sig av därifrån och gick bort till en enslig plats, och där bad han. 36Simon och de andra skyndade efter honom, 37och när de hade funnit honom sade de: ”Alla söker efter dig.” 38Han svarade: ”Låt oss gå åt ett annat håll, till byarna här omkring, så att jag kan predika där också. Det är därför jag har gått ut.” 39Och han gick och predikade i synagogorna i hela Galileen och drev ut demonerna.
En spetälsk blir ren
40En spetälsk kom till honom och föll på knä och bad: ”Vill du, så kan du göra mig ren.” 41Jesus greps av vrede, sträckte ut handen och tog på honom och sade: ”Jag vill. Bli ren!” 42Och genast försvann spetälskan, och han blev ren. 43Jesus skickade bort honom med en sträng förmaning: 44”Säg ingenting till någon, men gå och visa upp dig för prästen och ge det offer för din rening som Mose har bestämt. Det blir ett vittnesbörd för dem.” 45Men mannen gick därifrån och började tala vitt och brett om saken, så att Jesus inte längre kunde visa sig i någon stad utan stannade ute i ödemarken. Och det kom folk till honom från alla håll.
Det dröjde visst lite innan det blev någon fortsättning på följetongen... Men såhär börjar Markus sitt evangelium - rakt in i händelserna. Inget om herdar, ängar och visa män. Inget om någon flykt till Egypten. Inget om den tolvårige Jesus i templet. Istället börjar Markus med att i en enda mening berätta vem Jesus är - "Jesus Kristus, Guds son." Och då måste vi komma ihåg att Kristus inte är Jesu efternamn, det är en titel, en grekisk översättning av "messias" som betyder "den smorde". Man krönte inte kungar på den tiden, man smorde dem med helig olja. (Och så gör man än idag - Elizabeth II smordes med helig olja när hon kröntes för sextio år sedan.) Redan i den första versen slår man alltså fast två grundläggande saker om Jesus - han är Guds son och han är den Messias som judarna väntade (och fortfarande väntar) på. Fast judarna tänkte sig Messias mer som en mäktig kung, typ kung David, som skulle komma och upprätta ett starkt Israel.
Så fortsätter Markus med att berätta om Johannes döparen. Allra först en profetia som egentligen är en sammanslagninga av Malaki 3:1 och Jesaja 40:3. Och så berättas det om Johannes. Det var relativt vanligt med sådana här botsprofeter som samlade stora skaror runt sig och döpte folk. Symboliken i ett omvändelsedop är att man lämnar den gamla syndiga människan bakom sig, man dränker henne, och börjar på nytt - uppstånden, renad och fri. Johannes levde ett asketiskt liv i öknen och hade en lärjungaskara kring sig. Jesu första lärjungar "ärvde" han antagligen från Johannes och det är mycket troligt att Jesus själv var Johannes lärjunge under en period.
Så kom Jesus till Johannes för att döpas. Johannes visste att Jesus var så mycket större än Johannes (Markus 1:7-8) och tyckte därför att det var han själv som borde döpas av Jesus. Jesus döptes och himlen öppnade sig. Hela Treenigheten visade sig vid dopet - Gud Sonen döptes i Jordan, Gud Anden visade sig som en duva och Gud Faderns röst hördes från himlen. Och så gav sig Jesus ut i öknen för att vara ensam. Det står att han frestades av Satan. Antagligen var det så att Jesus behövdde fundera på om "hans tid var kommen", var det dags att träda fram? Var tiden den rätta? Kanske var det fängslandet av Johannes som fick honom att fatta beslutet att träda fram. Och när han trädde fram var budskapet: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.” Ibland pratar man om Himmelen som full gemenskap med Gud, Guds rike är att vara tillsammans med Gud. Och när Gud vandrar på jorden som en människa är Guds rike nära. När Jesus botar sjuka och uppväcker döda är det som en försmak av Himmelen, en reklamsnutt.
Jesu dop som det framtälls i Bibel för barn.
Han började med att kalla två brödrapar till lärjungar, Simon (Petrus) och Andreas samt Jakob och Johannes. De var fiskare, enkla människor som var vana vid hårt arbete. Nu skulle de bli människofiskare. Och så predikade han i synagogan i deras hemstad Kafarnaum. Även om templet i Jerusalem var Israels religiösa centrum, så var det i synagogorna som de flesta firade sina gudstjänster. Och de gudstjänsterna var ganska lika våra - man läste texter ur Tanak (det vill säga Gamla Testamentet), man bad och så predikades det. Men Jesus predikade annorlunda än de skriftlärda, han "undervisade med makt". De skriftlärda i Israel stödde ofta sina predikningar på långa tolkningstraditioner med hänvisningar till andra skriftlärda, men Jesus tala i eget namn. Hans auktoritet var tilräcklig.
Förutom att predika så botade Jesus sjuka och drev ut demoner. Det där med demonutdrivande kan ju kännas lite svårt att tro på. Men två saker vill jag säga om det: För det första finns det betydligt mer i världen än vad vi kan uppfatta med våra sinnen, det finns antagligen både goda och onda andemakter. För det andra kan man ju fundera på hur demonerna beskrivs i Bibeln - de är osynliga väsen som flyttar in i folk och gör dem sjuka. Och så är det ju fortfarande, men vi kallar demonerna för virus och bakterier. Jesus säger åt både demonerna och den spetälske mannen som han botar i slutet av det första kapitlet att inte berätta vad han har gjort. Det känns lite som att folket kommer till Jesus mest för att bli botade och inte så mycket för att lyssna på det han har att säga. Jag tror att Jesus var lite rädd för att bara ses som en "mirakelmaskin". Och det var ju verkligen så att stora mängder människor kom till honom för att bli botade. "Men mannen gick därifrån och började tala vitt och brett om saken, så att Jesus inte längre kunde visa sig i någon stad utan stannade ute i ödemarken. Och det kom folk till honom från alla håll." (Markus 1:45) Kanske finns det även idag en risk att kyrkan bara blir något som gör trevliga saker - sjukbesök och pensionärsresor och konserter - och folk glömmer bort att lyssna på budskapet.
Synagogan i Kapernaum.
En sista sak ska sägas om det första kapitlet och det är att Petrus (Simon) svärmor och hus nämns. Petrus och många av de andra lärjungarna bodde i Kafarnaum. Antagligen bodde även Jesus i Petrus hus. Karnaum (eller Kapernaum som det hette förr) har grävts ut många gånger, bland annat har man grävt ut en synagoga, som visserligen är senare än den synagoga där Jesus predikade. Dessutom har man grävt ut ett hus som många menar är det hus där Petrus (och även Jesus) bodde. Huset är en av de äldsta kristna samlingsplatserna som har återfunnits. På 400-talet byggdes en kyrka över resterna a huset. Man kan alltså ta sig till Kafarnaum och se de platser där Jesus började predika och gjorde sina första under.
Fred och kärlek!
Petter