Igår firade vi friluftsgudstjänst i Yttersjöholms skola. Ja, det blev i skolan eftersom vi lyckades pricka in sommarens kanske mäktigaste åskväder.
 
Har man tur kan man ta sådana här vackra bilder på åldrade fönster och smattrande regn.
 
Vår kyrkoherde Bo Lindbladh ledde gudstjänsten från den något ovana platsen bakom katedern.
 
Temat var Efterföljelse och Bo talade bland annat om att det inte är som när man leker "Följa John". Du ska inte härma Jesus. Du ska vara den du är, men leva i Jesus anda. Inspireras.
 
Helige Gud,
som möter oss med ömhet
och är oss lika nära som en mor
när hon sköter om sitt barn,
ge också åt oss den helighet
som är barmhärtighet
för världen.
För Jesu Kristi skull.
Amen.
 
Det var bara det att en del av uppmärksamheten drogs från predikan eftersom en särskilt stark åskknall fick strömmen att gå. "Varde ljus!" provad Bo att säga, men det hjälpte inte. Inte med detsamma i alla fall.
 
Keyboarden fungerar dåligt utan ström, men Kristina löste det smidigt genom att helt enkelt vända sig och spela palmen på tramporgeln. Säkert en nostalgitripp för de i församlingen som har gått i Yttersjöholms skola.
 
Under gudstjänsten åskade det som värst, men lagom till kyrkfikan (som Långaryds norra hembygdsförening bjöd på) ljusnade det på himlen och regnet lättade.
 
I slutpsalmen sjöng vi:
 
Bäcken som porlar i skogen,
regnet som slår mot vårt tak;
det är musik som kan få en
sorgsen människa glad.
Nu är det härligt att leva!
Nu är det tid för musik.
Nu vill vi sjunga och spela
sommarens solmelodi!
(SvPs 753)
 
Fred och kärlek!
 
Petter
 

PS På söndag firar vi mässa i Landeryds kyrka kl 9.30. Missa inte det!
 
 
Efterföljelse, Yttersjöholm, friluftsgudstjänst, Åska,
En liten predikan som jag höll i Landeryds kyrka den 20 juli som tar avstamp i Jeremia 1:4–10 och Romarbrevet 16:1–7. Från själva gudstjänsten blev det inga bilder, men efter gudstjänsten bjöd vi in oss själva till ett spontant kyrkkaffe med det som råkade finnas i frysen. Gott, trevligt och enkelt.
 
 
Jag grunnade på vad jag skulle säga idag. Satt och stirrade på datorn. Och så läste jag på Wikipedia att ”[o]rdet ’apostel’ kommer från grekiskans apostolos vilket betyder ’utsänd’ eller ’sändebud’, och var under nytestamentlig tid en juridisk kollektivbeteckning för en beskickning eller en expedition.” Alltså som en ambassad ungefär. Eller en som är utsänd på ett uppdrag. Guds sändebud till världen.
 
Två av texterna idag är mer eller mindre uppräkningar av apostlar, Guds sändebud till världen. I episteln, som ju är slutet på brevet till församlingen i Rom, hälsar Paulus till några han känner där. Män och kvinnor som vågade vara kristna i ett samhälle som förföljde dem. Paulus hälsar till församlingen som träffas hemma hos Prisca och Aquila, för de hade inga stora kyrkor. I hemlighet träffades en förföljd församling hemma hos varandra. Men de lämnade inte tron, de var stolta kristna trots att de visste att det kunde kosta dem livet.
 
Längesen, tänker vi, och ändå är det så att hälften av dem som har dött för sin kristna tro genom historien har gjort det under 1900-talet. Under tiden vi firar gudstjänst här hinner elva, tolv, personer ge sina liv för att de vägrar överge sin tro på Jesus. Vägrar släppa honom. En var femte minut.
 
Historien, och nutiden, är fulla av sådana här människor som lever ut sin tro. Som med det de gör och säger pekar på Gud, vittnar om honom. De är utsända. Guds sändebud. Apostlar.
 
Alla människor är kallade att spegla Gud. Där finns två apostlar som nämns i episteltexten, Andronikos och Junias. De är förstås inte apostlar i den betydelsen att de hör till de tolv apostlarna, men de är apostlar eftersom de vittnar om Gud. De är utsända. Och det är en man och en kvinna. Nu står det i och för sig Junias, ett i övrigt helt okänt mansnamn, i vår bibelöversättning. Men i den grekiska grundtexten står det Junia, ett ganska vanligt kvinnonamn under antiken. Och Paulus kallar henne för apostel! När kyrkan var ung var det vanligt att kvinnor var ledande i församlingarna, annars hade inte Paulus hälsat till Foibe, Prisca, Maria och Junia. Både män och kvinnor är nämligen kallade att vara Guds sändebud, apostlar.
 
I evangeliet räknas Jesus tolv lärjungar upp, Apostlarna med stort A. Och tänk så olika de är. Matteus som var tullindrivare och samarbetade med romarna, Simon Kananaios som med våld vill slänga ut romarna. Tomas som vill ha bevis när de andra berättar det otroliga att Jesus har uppstått. Petrus som litar så fullständigt på Jesus att han går honom till mötes när går på vattnet. Petrus som ändå sviker och förnekar honom. Judas Iskariot han som förrådde honom.
 
De behöver vara så olika för att det behövs olika människor i församlingen. Olika människor som vittnar om Gud på sitt eget sätt. Olika sändebud. Olika apostlar. Var och en med sina gåvor.
 
Ni förstår nog vart jag är på väg med det här – du är kallad att vara en apostel. Du – med dina gåvor och fördelar. Du – med dina brister och svagheter. Just du ska vara ett Guds sändebud.
 
Jag kan inte riktigt släppa den här tanken på att ordet apostel har med ambassader att göra. För ni vet väl hur det är med ambassader? De ser ut som helt vanliga hus (visserligen ganska pampiga och med en fin adress). Det kan hänga en flagga på dem. Men grejen med en ambassad är att de hör till ett annat land. Frankrikes ambassad är ett stenhus i Stockholm. På gatan utanför är det Sverige, men innanför husets väggar är det Frankrike. Och ungefär så är det att vara kristen. Vi vanliga människor mitt i vardagen. Och ändå: Guds rike är inom er. (Lukas 17:21) Det syns inte utanpå, men det gör hela skillnaden. Tänk så häftigt – du kan få vara en ambassad för Guds rike!
 
Det är svårt att vara kristen. Det är ännu svårare att våga visa vad man tror för andra. Man ska inte hymla med att folk har ganska lätt att döma den som vågar vara kristen, hänga upp sig på våra brister. Tänk på Tomas som ville ha ett litet bevis för det ofattbara, och i två tusen år har blivit kallad för tvivlare. Tänk på Judas. Hans namn går knappt att säga utan att ”han som förrådde Jesus” hängs på. (Och ändå – om Judas i sitt sista ögonblick bad Jesus om förlåtelse har Jesus glömt förräderiet. Människor dömer så mycket hårdare än Gud.)
Det är så lätt att tro att man inte duger. Lätt att bara se sina brister. Men då ska vi tänka på det som står i den gammaltestamentliga texten. (Jeremia 1:4–10) När vi är Guds sändebud behöver vi inte vara rädda. ”Låt dem inte skrämma dig, ty jag är med dig och jag skall rädda dig […] Jag lägger mina ord i din mun.” För vi är som ambassader som har hela sitt lands inflytande bakom sig. Fast vi inte ser så mycket ut för världen, så har vi Gud i ryggen. Han står bakom oss. (Och just som jag hade skrivit det kom en låt som börjar Don’t be afraid, Jesus said på skivan jag lyssnade på.)
 
Det betyder inte att livet automatiskt blir lätt. Det är en väg som är svår att gå ibland. Ibland är det fruktansvärt att vara människa. Jag snubblade över ett av Dag Hammarskjölds Vägmärken igår och jag tycker att det beskriver det så bra:
 
Trött och ensam
Trött så sinnet värker.
Nedför hällarna silar smältvattnet.
Fingrarna är stumma, knäna skälver,
Det är nu, nu, du inte får släppa.
 
Andras väg har rastplatser
i solen där de mötas.          
Men detta är din väg,
och det är nu, nu, du inte får svika.
 
Gråt, om du kan,
gråt men klaga inte.
Vägen valde dig – och du skall tacka.
 
Livet är inte enkelt. Den stora uppgiften att vara ett av Guds sändebud är inte en enklare väg. Men Gud har lovat att vara med och därför tänkte jag avsluta med en del av dagens psaltarpsalm:
 
Stora är de ting du har gjort,
dina under, Herre, min Gud,
och dina planer med oss.
Ingen kan mäta sig med dig.
Jag vill tala och berätta om dem,
men de är fler än jag kan räkna.
Slaktoffer och matoffer önskar du inte
du har lärt mig att lyssna.
Brännoffer och syndoffer begär du inte,
därför säger jag: Jag är här.
I bokrullen står vad jag skall göra.
Gärna gör jag din vilja, min Gud,
jag har din lag i mitt hjärta.
Jag bär bud om din trofasta hjälp
till den stora tempelskaran.
Jag håller inte tillbaka mina ord,
det vet du, Herre.
Jag tiger inte om din hjälp,
att du är trofast och räddar förkunnar jag.
Jag döljer inte din godhet och trohet
för den stora tempelskaran.
Du, Herre, håller inte tillbaka
din barmhärtighet mot mig,
din godhet och din trohet
skall alltid bevara mig.
(Psaltaren 40:6–12)
 
Det är det vi är utsända att vittna om med våra liv. Om att kärleken övervinner hatet. Att godhet har makt över ondskan. Att förlåtelsen finns. Och att Gud är starkare än döden och älskar oss. Just det är vi utsända att vittna om. Mitt i världen, mitt i vardagen – som små ambassader för Guds kärlek.
 
Amen.
 
fred och kärlek!
 
Petter
 
 
Ambassad, Apostlar, Kallelse, Predikan, Spontant kyrkkaffe,
En annan liten predikan som jag höll i Krogsered, Fegen och Färgaryd den 13 juli 2014 (och sedan på Höstro ett par dagar senare.) Texten är Lukas 6:36–42.
 
En medelålders kvinna kommer in på en lunchrestaurang. Hon beställer en tallrik soppa, tar den med sig och sätter sig till rätta. Så hänger hon sin handväska på kroken under bordet och ska precis börja äta sin soppa när hon upptäcker att hon har glömt att ta någon sked. Lite smått irriterad går hon tillbaka och hämtar en sked. Betydligt mer irriterad blir hon när hon vänder sig om och ser att en svart man helt fräckt har satt sig och börjat äta av hennes soppa. Hon går tillbaka till bordet, sätter sig och drar demonstrativt till sig sopptallriken och tar en sked soppa. Mannen tar en sked soppa. Och så delar de soppan under tystnad.
 
När den är slut säger mannen något om kaffe, hon nickar och han går och köper två koppar kaffe. De dricker kaffet under tystnad och sedan reser sig mannen, säger hej då och går. Den medelålders kvinnan sitter förvånad kvar ett ögonblick innan hon sträcker sig efter handväskan under bordet. Men där finns ingen väska! Precis vad man kunde väntat sig, tänker hon och skjuter ilsket in stolen. Men precis när hon vänder sig för att gå ser hon sin handväska. Den hänger på en krok under bordet bredvid. Där står också hennes orörda sopptallrik. Och hon rodnar.
 
Den här berättelsen har jag lånat av vår ärkebiskop Antje, som säkert lånade eller knyckte den någon annanstans ifrån. Men det är en bra berättelse, för den sätter fingret på varför vi inte ska döma. Det är nämligen så att vi väldigt sällan har hela bilden klar för oss. Och därför är det väldigt svårt för oss att vara rättvisa i våra omdömen. Oftast är det omöjligt.
 
Det betyder inte att det inte finns någon sanning eller att rätt och fel är något individuellt, bara att vi med våra begränsade hjärnor inte klarar av att nå hela vägen fram till Sanningen med stort S.
 
Jag tror att det är det Jesus vill sätta fingern på när han pratar om flisan i broderns öga och bjälken i det egna. Att vi har så mycket som skymmer blicken att vi inte kan se klart. Vi har en massa fördomar och förutfattade meningar som hänger i och gör bilden skev. Och ofta är det så att de bristerna vi har själva ser vi så mycket starkare hos andra. Just därför att vi har bjälkar i ögonen ser vi alla andras flisor så mycket tydligare och retar oss på dem.
 
Det vi istället ska öva oss på är att göra det rätta själva och hoppas att andra följer efter. Jesus säger att ”Med det mått som ni mäter med ska det mätas upp åt er.” (Lukas 6:38) Genom det vi gör formar vi en mall som vi själva blir bedömda efter. Och det är en av de mest grundläggande sakerna i det Jesus säger om hur vi ska vara mot varandra – att vi inte får ställa högre krav på andra än på oss själva. Det han gång på gång vänder sig mot är dubbelmoralen, alltså när man säger en sak men gör en annan. När Jesus sak sammanfatta hela lagen med alla bud gör han det med den gyllen regeln ”Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem.” (Matteus 7:12)
 
Egentligen är ju hela evangelietexten idag en uppräkning av olika exempel på hur det goda får ringar på vattnet. Att vi ska försöka vara så goda som vi vill att andra ska vara mot oss. Det vi förväntar oss av andra formar en mall som vi får försöka leva upp till. Precis som när Jesus lär oss att be och säger att vi ska be Gud att ”förlåta oss våra skulder liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.”
 
Men man ska passa sig så att det inte slår över i en tro på karmas lag. Karma är ju en grundläggande tanke i de indiska religionerna och innebär att det liksom blir balans i slutändan. Den som gör mycket gott kommer att bli belönad och den som gör ont går det dåligt för. Hinduerna tänker sig att effekten bli synlig i nästa liv i karusellen av återfödslar, men många européer och amerikaner tänker sig snarare att karma slår tillbaka mer direkt. Och i och för sig kan man nog säga att den ”lilla” karman fungerar ganska ofta – den som är elak och sur blir ofta ensam. Är man snäll och trevlig blir man ofta omtyckt.
 
Men på det stora hela märker vi att karmas lag inte finns, för vem av oss har egentligen förtjänat att bo i ett så bra land som vi gör? Det stora och viktiga i livet är det ingen som kan tjäna ihop till eller göra sig förtjänt. Hur mycket gott ska man göra för att förtjäna kärlek?
 
Nej, det Jesus och Paulus pratar om är att vi ska sträva efter att vara de goda människorna vi vill vara, de vi är gjorda för att vara. Att aldrig döma någon eftersom vi inte kan deras berättelse, aldrig ser hela bilden.
Det betyder inte att vi inte ska protestera mot våld och orättvisor och ondska. Vi ska stå upp för det vi tror är rätt, men vi ska gör det i ödmjukhet utan att döma någon. Paulus skriver ju i brevet till galaterna att ”Om någon ertappas med en överträdelse skall ni som är andliga människor visa honom till rätta, men gör det med ödmjukhet…” (Galaterbrevet 6:1) Jag tror att det handlar om att kunna säga det man vill utan att döma den andra, att inte blanda ihop sak och person, utan istället försöka likna Gud – att hata synden, men älska syndaren. Att inte klistra på en etikett på någon annan. Att säga ”Jag tycker att du har fel” utan att hänga på ett ”för du är dum och elak” efter. Luthers förklaring till det åttonde budet är en bra vägvisare – ”vi ska tänka och tala väl om vår nästa och tyda allt till det bäst.”
 
Det handlar om att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Inte för att det är bekvämt eller för att det ger någon belöning, utan för att det är det rätta.
 
Moder Teresa sa en gång:
Människor är ofta oresonliga, illojala och egoistiska – förlåt dem ändå.
Om du är generös kommer du kanske att anklagas för att ha själviska motiv – var generös ändå
Om du är framgångsrik, kommer du att få falska vänner och sanna fiender – var framgångsrik ändå.
Om du är ärlig och uppriktig kommer människor kanske att utnyttja dig – var ärlig och uppriktig ändå.
Det du tillbringar år med att bygga upp, kan någon annan rasera över en natt – bygg ändå.
Om du finner frid och lycka, kommer kanske någon att bli avundsjuk – var lycklig ändå.
Det goda du gör idag, kommer kanske att vara glömt imorgon – gör gott ändå.
Ge världen det bästa du har, och det kanske inte räcker – ge det bästa du har ändå.
För i slutändan är det här en sak mellan dig och Gud – det var faktiskt aldrig en sak mellan dig och dem.
 
Och så ska vi passa oss för att döma oss själva. Vi kommer aldrig att lyckas med allt vi tar oss för. Även om vi anstränger för att låta bli kommer vi att döma andra. Men Gud dömer ingen. Trots allt finns Guds förlåtelse. Han förlåter oss så att vi kan förlåta oss själv. Och vi är kallade att ge den förlåtelsen vidare.
 
Utan att döma.
 
Amen.
 
fred och kärlek!
 
Petter
 
Gyllene regeln, Nåd, Predikan, att inte döma,
Jag kom på att jag har glömt att publicera predikan som jag höll Femsjö kyrka den 6 juli 2014. Den utgår från liknelsen om den förlorade sonen (Lukas 15:11–32).
 
På något sätt är det som att mitt i det finaste som finns, kärlek och förlåtelse, finns det också en djup orättvisa. Eftersom Gud är kärlek och nåd är Gud också orättvis. Och om en orättvis Gud tänkte jag säga några ord.
 
För det är ju om Gud den här långa liknelsen handlar. Om Gud och om oss. Jesus pratar ju inte om hur man ska fördela sitt arv eller hur man ska behandla sina barn.
 
…eller är det kanske just det han gör, förresten? För det som är utmärkande för allt gott föräldraskap är att kärleken alltid är större. Ja, man kan skälla på sina barn och ställa krav på dem. Man kan gråta och ängslas för det de gör. Hata det. Men kärleken är alltid större. Förlåtelsen finns. Oavsett hur vilse man är, hur långt ner i skiten man än har sjunkit, så ska man alltid kunna komma hem till sina föräldrar. Som när ett barn kommer hem om kvällen.
 
Därför är bilden av Gud som en förälder så stark. Gud som har höga förväntningar på oss. Gud som gråter och ängslas för en del av det vi gör. Hatar det. Gud som ändå älskar oss.
 
Jesus levde före hurtbullarnas tid, en vuxen man sprang inte och det var absolut under en åldrad fars värdighet att göra det. Ändå springer pappan. Han tappar en sandal i farten, men han bryr sig inte. Det vita skägget fladdrar. Han springer sin förlorade son till mötes. Just för att Guds kärlek är större än våra misslyckanden. Just för att förlåtelsen finns bara vi vågar vända hem.
 
Jag vill säga något om den andre brodern också, han som blir orättvist behandlad. Redan det där att vi tänker på honom som den andre brodern är egentligen orättvist, för han var ju faktiskt äldst. Han som var plikttrogen och stannade. Han som tog på sig mer ansvar när lillebror stack. Honom bryr de sig inte ens om att hämta till festen.
 
Gud är orättvis. Men samtidigt är det ju som pappan säger i liknelsen: Mitt barn, du är alltid hos mig, och allt mitt är ditt. För vi som litar på Gud, som redan försöker leva tillsammans med Gud, får ju redan den fantastiska nåden att få dela allt med Gud. Att Gud är en naturlig del av livet. Klart att Gud blir extra glad när någon ny hittar hem till honom, men det betyder inte att han älskar oss mindre. Och vi ska vara glada att han älskar oss så mycket, för vi som försöker leva nära Gud har också oroväckande lätt att gå vilse.
 
Det betyder inte att man alltid är lycklig bara för att man är kristen. Och det är lätt att känna att andra har det mycket bättre och lättare, fast vi kämpar på. Det är klart att jag har gråtit och skrikit åt Gud för att livet inte blev som jag ville. För att andra som inte lyft ett finger fick i överflöd, men jag som troget hade kämpat på blev utan.
 
Utmaningen är att hålla fast i Gud genom orättvisorna. Som när Jakob brottades med Gud i Gamla testamentet. Och så sa han: ”Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig.” Den inställningen tror jag att vi ska till Gud. Så att Gud kan säga:”Mitt barn, du är alltid hos mig, och allt mitt är ditt.” Genom allt.
 
Gud är en orättvis gud, för han älskar oss oändligt mycket mer än vi förtjänar. I den stora orättvisan finns vårt hopp. Och vi kan bara tacka och ta emot.
 
Våga vända hem och se hur Fadern kommer springande för att möta oss.
Amen.
 
fred och kärlek!
 
Petter
Nåd, Predikan, den förlorade sonen, närhet,
Sent om sider kommer här några bilder från konfirmationen i Långaryds kyrka den 6 juli. I år har vi haft två konfirmandgrupper i Hyltebruks pastorat - en terminsgrupp som har läst en gång i veckan och konfirmerades i Färgaryd den 17 maj och en sommargrupp som har träffats en gång i månaden under vårterminen och sedan intensivläst ett par veckor på sommaren. De konfirmerades den 6 juli.
 
Färdigklädda konfirmander som väntar på att klockan ska bli 11. Tiden går fort och långsamt på samma gång...
 
Här tågar de in i procession.
 
Samma procession sedd bakifrån.
 
Den här bilden är från redovisningen. Några konfirmander la till Jesus som vän på facebook och så fick vi följa med nyhetsflödet.
 
Tv av konfirmanderna hade målat varsin tavla som de berättade om.
 
Vi firade mässa (förstås!) och konfirmander och konfirmandledare hade hand om utdelningen.
 
Så fick de nykonfirmerade tåga ut till tonerna av Europes The Final Countdown.
 
Och så den traditionella uppställningen utanför kyrkan så att alla släktingar kan ta en massa bilder.
 
Petter
 
 
 
2014, konfirmander, konfirmation, sommarkonfirmander,
Jag är ledsen att uppdateringen på vår församlingsblogg just nu är obefintlig.
Jag lovar bättring, kanske inte just nu men snart.
 
Jag hoppas i alla fall att du har en fin sommar och förmår se och njuta av de där små undren som dyker upp längs din väg.
En blommande Cikoria i trädgårdens fikahörna.
Mogna smultron i vägkanten.
 
Små hälsningar från en kärleksfull Skapare.
 
/Karina
På söndagseftermiddagen bjöd Anna och Bengt Göran Kjeller in oss att fira friluftsgudstjänst på deras vackra gård "Applahöjden" i Applaryd! De hade ordnat det väldigt fint för oss och till och med lyckats ordna ett jättefint väder! Tack Anna och Bengt Göran!
Mia höll i gudstjänsten. Kantorn var ledig men det gjorde inte så mycket eftersom eftermiddagens värdinna Anna är en hejare på piano!
De här flickorna sjöng ett helt orepeterat men vackert postludium för oss!
"Ropa till Gud"
Efter gudstjänsten förvandlades kyrksalen till en enda stor picknick!
Det är lätt att tänka sig hur vackert detta kommer att bli när seglet fått växa till sig lite!
Det var fler än jag som hade plockat med sig en kamera!
Och när man fikat klart kunde man förstås spela fotboll!
Eller prata lite med de stora, trygga och vackra hästarna i hegen!
Just den här hästen verkar dock ha lite identitetsproblem?!
Vart man än såg så fanns anledning att förundras.
-Över skaparkraften.
-Över skaparglädjen.
 
/Karina
 
Ack, är det redan här så skönt,
Är det så härligt och så grönt
På denna ringa jorden,
Vad skall det då ej vara där
I härligheten, när jag är
En gång förklarad vorden!

Vad fröjd och ljus skall själen då
I Kristi lustgård njuta få,
När hon med änglatunga
Bland de utvaldas skara stor
Och tusende serafers kor
Halleluja får sjunga!
(Psalm 200)
En liten predikan om kallelsen till Guds rike som jag höll i Landeryds kyrka när jazzkatterna var här.
 
Hemma hos den hatade mannen sker det oväntade. Plötsligt ligger Jesus till bords hos Levi, eller Matteus som vi kallar honom för det mesta. En hatad tullindrivare. För de var hatade, tullindrivarna. För att skatten var en tung börda. För att de samarbetade med ockupationsmakten. Som tyskertøsene i Norge ungefär. Ändå går Jesus till Matteus. Ändå gör Jesus honom till lärjunge.
 
Lärjungarna som Jesus kallar är väldigt olika. Matteus, som alltså samarbetade med romarna, är en del av samma lärjungaskara som Simon seloten. Seloterna var en grupp som med våld gjorde motstånd mot romarna. Petrus är impulsiv. Tomas är eftertänksam och vill ha bevis. Om man ser bortanför de tolv apostlarna finns det alla möjliga typer av människor – fattiga fiskare, handlingskraftiga kvinnor som Marta, lärda män som Nikodemos. Alla är de kallade att vara lärjungar. Alla är de kallade att vara en del av Guds rike. Men vad är Guds rike?
 
Jag tror att Guds rike är leva tillsammans med Gud, att vara nära Gud. När Jesus börjar gå runt och predika är hans budskap att ”Tiden är inne, Guds rike är nära.” (Markus 1:15) Och där och då är Guds rike när, för Gud har blivit människa i Jesus och vandrar på jorden. Som en reklamsnutt för Guds rike. Och då kan vi ana vad Guds rike är – trasiga själar och sjuka kroppar blir hela, förlåtelse, kärlek och sanning är det som råder. Så är det där Gud är nära, där Guds rike bryter igenom.
 
Och så det här att alla är välkomna, alla är kallade till Guds rike. ”Alla människor kom till [Jesus] och han undervisade dem.” (Mark 2:13) Nu säger ju Jesus i och för sig att han bara är där för de sjuka, men i det här fallet så är vi kroniskt sjuka allihop. För vi glömmer bort att vi hör hemma i Guds rike, att vi är gjorda för att leva tillsammans med Gud. Den glömskan är vår sjukdom. Och så kommer vi bort från förlåtelsen, sanningen och kärleken och blir trasiga människor. En del trasiga människor försöker lappa ihop sig med stränga regler och kallar sig själva rättfärdiga Men den som försöker göra sig själv rättfärdig kan aldrig bli annat än självrättfärdig. Andra trasiga människor försöker fylla tomrummet inom sig med upplevelser, men utsvävningarna tar slut och tomheten kommer tillbaka. Och så finns det en del människor som ser sin trasighet och tror att bara för att de är trasiga så saknar de värde. Det är vår sjukdom som vi i olika grad lider av allihop.
 
Därför kommer Jesus till Matteus. Därför kommer han till Marta och Maria. Därför vill Jesus komma till var och en av oss. För att bjuda in oss till Guds rike där vi hör hemma. För att visa oss att det går att leva i kärlek och sanning. För att visa att det finns förlåtelse att få när vi misslyckas. Att Guds rike är nära.
 
Så vill jag säga en kort sak om den här söndagens gammaltestamentliga text. Gideon är besviken och frågar Gud: ”Men, herre, om Herren är med oss, varför har då allt detta drabbat oss?”(Dom 6:13) Det finns mycket ondska i världen och den kan verka övermäktig, men vi ska ta med oss Guds svar till Gideon: ”Gå och bruka den kraft du äger […] Det är jag som sänder dig.” (Dom 6:14)
 
Det är nämligen så att vi är kallade att höra till Guds rike. Och vi är kallade att sprida Guds rike som är just sanning, förlåtelse och kärlek.
 
Tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.
 
Amen.
 
Och i den tron, det hoppet och den kärleken får vi nu lämna över oss själva, våra liv. Allt.
 
Du som ville mitt liv
och har skapat mig efter din vilja,
allt i mig känner du och omsluter med ömhet,
det svaga likaväl som det starka,
det sjuka likaväl som det friska.
Därför överlämnar jag mig åt dig
utan fruktan och förbehåll.
Fyll mig med ditt goda,
så att jag blir till välsignelse.
Jag prisar din vishet, du som tar till dig det svaga och skadade
och lägger din skatt i bräckliga lerkärl.
Amen.
 
fred och kärlek!
 
Petter
Förlåtelse, Predikan,