För tionde gången fick vi i söndags besök av gruppen "Jazzcats" bestående av ett gäng goa och spelglada gubbar!
 
Men innan musikgudstjänsten drog i gång kunde man få frossa i söndagsskolminnen i församlingshemmet.
Här är det ett foto från missionsförsamlingens söndagsskola på 50-talet som väckt intresse!
En sparbössa liknande denna användes långt in på 70-talet i min söndagsskola. Många enkronor stoppades i den och pojken bockade och bockade...
Livets krona.
Gamla bibelplanscher fanns det hur många som helst!
Folk strömmade till och plockade nostalgiskt och igenkännande bland grejerna!
 
Men så...
...var det dags att dra i gång musikgudstjänsten och Petter välkomnar! De mest tålmodiga (och rutinerade) hade då redan bevakat sina sittplatser i en timme!
Likt några helgon i en känd gospel marscherade musikerna in i kyrkan!
Hela bandet på plats framme i koret.
Här ser vi självaste jazzkatten!
Tänk att han orkar år efter år!
 
Traditionsenligt var det en paus mitt i då det bjöds på kaffe och ostfralla på kyrkbacken.
Här får man en liten uppfattning om hur många besökare gudstjänsten hade! Vi var föresten 160 personer enligt vaktmästaren!
Köerna till fikat ringlade långa.
Det är något fint med en massa människor som fikar och umgås på en kyrkogård en sommarkväll. Jag blir lite varm i hjärtat av tanken på hur en gravsten också kan få vara ett litet fikabord.
 
Sedan gick vi in igen och musikerna fortsatte. Men först var det en liten andakt.
 
Eller som Petter sa: "Vi börjar andra akten med andakt"
 
En kommentar som rev ner en liten spontan aplåd!
 
/Karina
 
Som en härlig gudomskälla,
rik och mäktig, djup och stor,
är den kärlek, nåd och sanning
som i Jesu hjärta bor.
Han har öppnat pärleporten,
så att jag kan komma in.
Genom blodet har han frälst mig
och bevarat mig som sin.

En gång som en jagad duva,
som en sårad hjort jag var,
men ett djupt förkrossat hjärta
Jesus ej förskjutit har.
Han har öppnat pärleporten...

Under över alla under!
Allt förlät han mig en gång.
Om hans underbara godhet
glad jag sjunger nu min sång.
Han har öppnat...

När en gång i livets morgon
till den gyllne port jag når,
då för Jesu stora kärlek
ock för mig den öppen står.
Han har öppnat...
(Sv.ps 235)
 
Nästa söndag kl 18 spelar Jazzcats i Landeryds kyrka och innan dess är det tänkt att vara en liten utställning med temat "söndagsskoleminnen" i församlingshemmet från kl 16.00! Har du något gammalt söndagsskolminne liggande? Kanske ett fotografi, ett tidningsurklipp, någon liten sak eller en sondagsskolebok? Ta i så fall med detta till församlingshemmet!!
För egen del har jag rotat lite i mina gömmor och då hittade jag söndagsskoleböcker från min tid i Landeryds missionsförsamlings söndagsskola på 70-talet.
 
Följande bilder är från min söndagsskolebok från 1974 då jag var 7 år. Redan då hade jag en förkärlek för att kommentera bilder...
Ja, det är han sannerligen!
Ja, men visst!
Jag var redan då en hejare på olika musikinstrument!
  
(Jag vet inte riktigt hur denna bild hamnade i min söndagsskolebok faktiskt. Kopplingen till det kristna budskapet är kanske inte alldeles självklar men jag hade säkert en god tanke..!)
 
/Karina
 

Vi sätter oss i ringen
och tar varann i hand.
Vi är en massa syskon
som tycker om varann.

För Gud är allas pappa
och jorden är vårt bo.
Och vi vill vara vänner
med alla, må ni tro.

Tack gode Gud för jorden
och alla människor.
Gör en familj av alla
en enda jättestor.

 
 
 
Predikan på Heliga Trefaldighets dag 2014
Färgaryds kyrka den 15 juni 2014
Text: Johannes 11:18–27
 
Det handlar om att försöka förstå vem Gud är. Lära känna honom och ana hans innersta väsen. Den treeniga Guden är större än vi kan förstå. Vi får säga som muslimerna ”Allahu akbar” – Gud är större.
 
Våra ord räcker inte till, de kan aldrig beskriva Gud. Allahu akbar. Vi vill så gärna sortera in allt i en egen liten låda och styckar sönder verkligheten i olika skolämnen – biologi, fysik, ekonomi, historia, religion – fast egentligen hör de ju ihop och går in i varandra. Vi sorterar upp det mesta i manligt och kvinnligt, vet precis vilken låda det passar in i. Det är som att vi har en båt med det vi kallar ”han” och en med det vi kallar ”hon”, möjligen en liten jolle med sådant vi säger ”hen” om. Men Gud går inte att pressa ner i någon av båtarna, för Gud är som den oändliga oceanen som båtarna guppar på. Gud låter sig inte fångas av våra beskrivningar och både kvinnan och mannen är skapade till Guds avbild. Gud är större, Allahu akbar.
 
Och så långt håller judar och muslimer med. Gud är alltings ursprung, upphöjd över alla folk. Större än vi kan förstå. Men så kommer det som gör kristen tro till kristen tro, det där stora som Marta inser i evangeliet och säger till Jesus: ”Ja, herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen.” (Johannes 11:27) I de orden finns själva brytpunkten, den som avgör allt. Antingen tronar Gud i en avlägsen höjd, stor, mäktig och ogreppbar eller så är det som Marta säger att Gud har blivit människa i Jesus. Ja, Gud är större, men han vill också vara nära oss. Gud vill att vi ska lära känna honom och börja ana vem han är. För Gud blev en människa av kött och blod. Gud Sonen bröt in i tiden och vi ser oss yrvaket om och upptäcker att Gud inte är långt borta, utan den treeniga Guden är en gud som vi kan uppleva konkret här och nu. Mötet med den treeniga Guden förändrar allt.
 
Jag tror att min tro tog sin början när jag såg hur vacker världen är. När jag började förstå att allt det fantastiska och sinnrika som omger oss inte är tillfälligheter, utan mirakel. Sen byggdes den tron på när jag lärde mig om hur finstämd balans som krävs för att universum ska finnas. Hade universum utvidgat sig bråkdel långsammare efter Big Bang hade det inte blivit något universum – inga stjärnor och inga lysmaskar – ingenting. Någon måste ha varit med och styrt. Och Gud sade: ”Ljus bli till!”
 
Jag tror att min tro växte till när jag förstod att det är ett historiskt faktum att Jesus har funnits. När jag förstod att vi kan veta att han faktiskt har sagt det som står i Bibeln att han sa. Att vi vet att han blev korsfäst och att graven var tom på tredje dagen. Det är inget som kyrkan har hittat på i efterhand – fråga vilken religionshistoriker som helst! Fast en religionshistoriker får inte säga att Jesus har uppstått, utan får nöja sig med att graven på ett oförklarligt sätt var tom. Som Petrus sa på den första Pingstdagen: ”Jag kan lugnt säga till er att vår stamfar David är död och begraven och hans grav finns här än idag. [Men] Jesus har Gud låtit uppstå, och vi kan alla vittna om det.” (Apg 2:29, 32)
 
Jag vet att min tro växer varje gång jag i en gudstjänst, en bön, en sång eller en promenad känner att Gud är nära. När jag känner att Gud leder mig. När jag får en liten hälsning från Gud i en psalmvers eller en bibeltext och jag vet att det är ett svar på det jag har gått och grunnat på. Eller när jag upptäcker att jag råkar befinna mig på rätt ställe vid rätt tillfälle. Ganska ofta känner jag att det blåser en gudsvind genom mitt liv.
 
Och Treenigheten är svår att förstå greppa. Det är omöjligt för oss att förstå hur Gud kan vara Fader, Son och Ande på samma gång, för Gud är större. Ändå vet jag ju att det är just så som jag möter Gud. Och så får vi ta till bilder för att försöka förstå det ofattbara. De når inte ända fram, men de hjälper oss en bit på vägen. Min favoritförklaring är nog att Treenigheten är som vatten, H2O. För vatten, och egentligen varenda ämne i hela universum, kan vi möta i tre former: fast, flytande och gasform – is, vatten och ånga. Is och flytande vatten är inte samma sak, flytande vatten är inte ånga och ånga är inte is. Ändå är det samma ämne. Fadern är inte Sonen, Sonen är inte Anden och Anden är inte Fadern. Ändå är de samma treeniga Gud.
 
Det är bara en bild, den når inte hela vägen fram. Men ändå kan jag inte låta bli att fundera: Tänk om det är så att Gud har skapat alla ämnen, varje atom i hela Universum som en treenig avbild av sig själv?
 
Treenigheten är svår att förstå, men man skulle också kunna säga att det är berättelsen om hur vi möter Gud. Vi möter Gud som Fadern – Skaparen, fantasin bakom allt, hela universums ursprung. Gud är Sonen – Gud som väljer att dela våra villkor, som vet hur det är att vara människa. Gud som visar att det finns förlåtelse för allt eftersom han älskar oss. Och Gud den heliga Anden – Gud som stöttar oss, är med oss varje ögonblick och leder oss. Alldeles för stort för att våra hjärnor ska kunna ta in det och ändå så konkret och naturligt.
 
Och så kommer twisten på det hela – du är skapad till Guds avbild. Du är gjord för att spegla Treenigheten. Du är ditt sannaste jag när du fantiserar och skapar, när du älskar och förlåter, när du stöttar och är nära människorna du möter.
 
Vi kan aldrig förstå Treenigheten, bara uppleva den. Prästen Bengt Pleijel skriver: ”Guds treenighet är inte till för att plåga våra hjärnor utan för att trösta våra hjärtan. Vi tror inte på tre gudar utan på En Gud, som uppenbarar sig för oss som Fadern och Sonen och Den Helige Ande. Guds tre-enighet är ett mysterium - en hemlighet. Vi kan aldrig förstå det helt. Så om du begriper, att du inte begriper så mycket av detta, så har du begripit något mycket väsentligt.”
 
Vi kan inte förstå Gud, men vi kan söka honom. Längta. Då upptäcker du lite mer av honom varje dag. Då känner du att han är nära, som Skapare, Räddare och Hjälpare. Som Fader, Son och Ande. Allahu akbar.
 
Amen.
 
fred och kärlek!
 
Petter
 
 
Allahu akbar, Predikan, Treenigheten,
På sönagen firade vi mässa i Landeryd på det som Mia kallar "annandag Midsommar"!
 
Vi sjöng alla de fina sommarpsalmerna och Naemi, Noomi och Rebecka framförde flera musikstycken på fiol och piano!
Det kräver stor koncentration att spela fiol!
Men de var så duktiga!!
Tack för att ni kom och spelade för oss! Vi hoppas ni kommer tillbaka snart igen!
Och där ute väntar sommaren, även om den just nu känns lite kall och blöt.
 
Ta vara på stunderna, smaken av smultron, buketten på köksbordet.
Sommaren må vara kort men nu är den här.
 
/Karina
 
Minns att var sekund
är en liten stund
av evigheten hos Gud,
och när dagen lång
du hör fåglars sång,
hör du himmelens egna ljud.
Så lev Guds nu.
Av Guds nåd får du
ta emot var stund ur hans hand.
Och när dagen lång
du hör fåglars sång,
hör du himmelens egna ljud.
(Ps 752)
 
 
Predikan på Pingstdagen
Fegens kapell och Gällareds kyrka den 8 juni 2014
Text: Johannes 7:37–39
 
Det finns ett stråk av frånvaro och avstånd i en del av det Jesus säger. Någon dag innan han säger det här om det levande vattnet säger han ”Ännu en kort tid är jag hos er innan jag går till honom som har sänt mig.  Ni kommer att söka efter mig men inte finna mig, och där jag är, dit kan ni inte komma.” (Johannes 7:33–34)
 
Å ena sidan ska vi komma till Jesus för att få levande vatten. Å andra sidan kan vi inte komma dit där Jesus är.
 
Jag grunnade en del på det här med frånvaro och närvaro inför Kristi himmelsfärds dag. Det finns något som är lite jobbigt med den dagen. Efter Påsk får vi höra glada berättelser om hur Jesus uppstånden möter människor och gjuter hopp i dem. Gjuter hopp i oss. Och så kommer himmelsfärden. Ett moln döljer honom och plötsligt vandrar inte Gud längre på jorden. Lärjungarna är nästan lika vilsna som i den mörka skärtorsdagsnatten. Var är Jesus nu? Vad ska det bli av oss? Jesus känns långt borta.
 
Men genom himmelsfärden är Jesus inte längre bunden av en jordisk kropp, utan han kan vara nära var och en av oss. Överallt. För himmelsfärden är inte berättelsen om Guds frånvaro utan om hans närvaro. Och den berättelsen fortsätter idag när vi får höra om hur Gud är nära oss genom den heliga Anden. Om hur Guds Ande sveper in och gör vilsna lärjungar till modiga apostlar.
 
Johannes skriver att Anden ännu inte hade kommit, men det är inte sant för hon finns med redan i Bibelns första verser. ”Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet.” (1 Mos 1:2) Hon sveper in redan i tillvarons begynnelse. Anden är inte något som uppfinns efter himmelsfärden, hon är en person i Guds Treenighet. Lika evig som Fadern och Sonen.
 
Och sedan hör vi hur hon leder Gideon och ger Simson kraft. Maria blir gravid genom den heliga Anden och den gamle Simeon leder hon till Jesus i templet. Överallt där något stort ska till att hända, där det behövs kraft och vägledning, mod, där finns hon, den heliga Anden – Guds närvaro.
 
Ande och vind är samma ord på både grekiska och hebreiska. Det betyder andetag också. Anden ger liv. Vi kan inte se Anden, men vi märker att allt blir annorlunda där hon är nära. På samma sätt som vi inte kan se vinden, men ser hur gräset böljar och träden böjer sig. På samma sätt som vi inte kan se ett andetag, men vet att det är skillnaden mellan liv och död. Den heliga Anden är hela skillnaden. Det är hon som är skillnaden mellan en gudstjänst som berör och en som bara känns som ord.
 
Jag gav mig ut och cyklade igår kväll för att försöka få ordning på tankarna till den här predikan. Har ni märkt att ibland när man är ute och rör sig en sommarkväll och det har börjat bli lite kyligt så kommer man plötsligt till en ström av varm luft? Ofta är det bara några meter, men luften är tydligt ljummen. Det syns inte, men är tydligt kännbart. Något är osynligt, men ändå helt annorlunda. Så jag att den heliga Anden gör med en grupp där hon är närvarande. Det syns inte, men allt är ändå så mycket bättre och helt annorlunda. En skillnad som bara kan kännas.
 
Men i evangeliet pratar Jesus om Anden som vatten. En ström av levande vatten. Vatten är avgörande för livet, vatten förändrar allt. Och vi behöver den heliga Anden för att kunna ha en levande tro, för att kunna leva som kristna. Jag hörde någon kalla Anden för ”Guds färskvara”, allstå behöver man fylla på med nytt hela tiden om tron ska leva. När prinsessan Leonore döps senare idag kommer vattnet från en källa på Öland, men förr döptes prinsar och prinsessor i vatten från Jordan. Det var bara det att vattnet ofta hade blivit lite unket innan det kom fram. För vatten är färskvara och den heliga Anden är färskvara. Så vi behöver hitta stunder när vi kan fylla på, stunder av stillhet när Gud kan tala till oss genom den heliga Anden. Jag vet inte om ni minns den gammaltestamentliga läsningen från i söndags, men där berättas det om hur Gud går förbi profeten Elia. Först kommer det en storm, men Gud är inte i stormen. Sedan kommer det ett jordskalv, men Gud är inte i skalvet. Så kommer det eld, men Gud är inte i elden. Efter elden kom ett stilla sus. (1 Kung 19:9–16)
 
Sådana stunder behöver vi hitta. Stunder när vi kan ana Guds röst i det stilla suset och liksom vattna oss med den heliga Anden.
 
När Leonore döps om någon timme blir hon döpt med vatten och helig Ande. Hon och alla andra som döps får den heliga Anden med sig. Fullständig översköljda av Anden. Men saken är den att vi är lite som tvättsvampar. En torr svamp är dålig på att suga åt sig vatten. Det tar tid innan vattnet tränger in. Vi fick den heliga Anden med oss när vi döptes, men ska vi ha någon större nytta av det måste vi öppna oss och släppa in henne. När vi gör det förändras vi, precis som svampen förändras när vattnet tränger in. En del förändringar kommer plötsligt, andra kommer långsamt. Men ett liv med den heliga Anden är alltid ett liv i förändring. ”Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av anden.” (Johannes 3:8)
 
Gud kan genom den heliga Anden göra allt, ty för Gud är allting möjligt. Därför är vi fria att be om allt vi önskar. Och Paulus skriver att även om vi inte vet ”hur vår bön egentligen bör vara, [Anden vädjar] för oss med rop utan ord, och han som utforskar våra hjärtan vet vad Anden menar”. (Rom 8:26–27) Inget kyrkomöte och ingen regering kan säga till oss vad vi får och inte får be om. Vi ska lägga fram allt för Gud utan att fundera på om det är en bra sak att be om – Anden hjälper oss och Gud svarar med det vi behöver.
 
Så är det en sak till jag funderar på. Och det är att Jesus inte bara säger att det är till honom vi kan komma och dricka oss otörstiga. För han säger att ”[d]en som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.” (Johannes 7:38) Så underbart att tänka att när vi lever med den heliga Anden kan det ”smitta av sig” på andra. Man kan inte vattna en jordgubbsplanta utan att de andra får vatten. Och du kan inte leva nära Gud utan att det spiller över på dem du möter.
 
Den heliga Andens berättelse är berättelsen om hur Gud leder människor genom det svåra. Det är berättelsen hur Gud ger kraft och mod, om hur Gud ger liv åt det som verkar dött. Det är berättelsen om Guds närvaro från tidens början ända in i evigheten. Genom Anden är Gud aldrig längre bort än en bönesuck. Hennes starka vingar bär. Och Gud är aldrig långt bort från någon enda människa.
 
Amen.
 
fred och kärlek!
 
Petter
 
 
Jag vet inte vilken tradition som är äldst, den att fira midsommardagens gudstjänst på Nissaryds skans eller den att regnet ska hänga i luften?
 
Det spelar nu inte så stor roll eftersom Nissaryd har finfina logar som nissarydsborna lätt förvandlar till fantastiska gudstjänstlokaler!
Här bärs det in extra bänkar. Det behövdes eftersom det kom 62 gudstjänstfirare!
Här ringer Mette samman med hjälp av en mycket liten, men väl fungerande klocka!
 
Tyvärr var fotoförhållandena ganska omöjliga där jag satt långt in i lokalen och altaret stod i den ljusa dörröppningen. Därför blev det inga mer bilder från själva gudstjänsten men däremot från...
...det efterföljande, goda och rikliga kyrkkaffet som Nissarydsdamerna fixat åt oss!
Att vara kyrkvärd under en friluftsgudstjänst kan bland annat innebära att man får räkna kollekt under lite primitiva former. Men det funkar bra det med!
Här ser du några av alla besökarna under kaffestunden!
En av gudstjänstens psalmer var "I denna ljuva sommartid". Mia bad oss att tänka på den sista versen och alldeles särskilt den sista meningen, så här kommer den:
 
När jag hör trastens glada sång,
när lärkan jublar dagen lång
högt ovan fält och backar,
då kan jag icke tiga still.
Min Gud, så länge jag är till
för livet jag dig tackar.
 

/Karina
 
 
Tre predikningar har jag glömt att publicera, så nu kommer det en om dagen här på bloggen.
 
Predikan på Kristi himmelsfärds dag 2014
Träpjas backe den 29 maj 2014
Text: Apostlagärningarna 1:1–11, Johannes 17:1–8
 
Han känns så frånvarande ibland. Var är Jesus? Jag längtar efter att han ska vara närvarande i mitt liv, men han verkar vara så långt borta. Påsktiden känns så bra – Jesus lever och uppstånden möter han mängder. Men himmelsfärden?  Jesus lämnar oss. Och så står vi där och spanar mot himlen men Jesus syns inte till.
 
Och så kan man grunna på vad Himmelen egentligen är, för jag tror ju inte att Jesus hoppar hage på ett moln någonstans. Jag tror inte heller att man får syn på Gud om man kommer ett par kilometer upp i luften. För Himmelen, Guds rike, är något annat. Något som är helt annorlunda. Jesus säger att ”Mitt rike hör inte till denna världen.” (Johannes 18:36) Och lärjungarna frågar honom om det är nu som han ska göra Israel till ett mäktigt kungarike, men det är ju inte det som det handlar om. Jesus vill inte bli kung och bestämma, han vill bli älskad och följd.
 
Jag tror att Guds rike är att vara nära Gud. Där Gud är närvarande bryter Guds rike igenom. Och på det sättet är Guds rike redan där när Jesus vandrar på jorden, när han ger människor förlåtelse och botar sjuka. ”Guds rike är nära” (Markus 1:15) är det första Jesus säger i Markusevangeliet. För där vandrar ju Gud själv på jorden, som en levande reklampelare för Himmelen.
 
Det är det som vi brukar kalla för inkarnationen, att Gud har brutit igenom tid och rum och blivit en människa. Att han som egentligen är evig och helig valde att dela våra villkor. Slita, svettas, växa upp, åldras, lida, dö. En Gud som vet hur det är att vara människa.
 
Och så det stora att Gud väljer att dö för oss, som visar hur mycket han älskar dig och mig när han blir korsfäst för vår skull. Det ännu större att Gud blir levande igen och visar att han är mäktigare än döden. Lukas skriver om det i Apostlagärningarna att Jesus visade att han verkligen var levande igen under fyrtio dagar. Och sedan lämnade han dem.
 
Men vad blir himmelsfärden då? En Gud som tröttnat på jorden och lämnar oss? Som låter oss ana vad Himmelen är och sedan packar ner det i en väska och försvinner?
 
Fast jag tänker att himmelsfärden gör så att Jesus kan komma oss så mycket närmare. För ett par veckor sedan pratade jag om Påsken med dagisbarnen i Unnaryd och då var det ett av barnen som sammanfattade Kristi himmelsfärd med ”och sen blev han Gud igen”. Och jag tycker att det samlar ihop allt på ett väldigt bra sätt. För efter himmelsfärden är Jesus inte längre bunden av en kropp, utan han är fri att vara nära oss överallt. Vi kan förstås inte se honom, men vi kan känna hans närvaro. Vi upplever inte längre Jesus med ögonen, utan med hjärtat.
 
Allra närmast är han i nattvarden och när vi ber. När vi vågar vittna om honom. Ända till jordens yttersta gräns ska vi vittna om honom och få kraft från den heliga Anden. För när vi möts för att ana lite mer av Gud – i mässan, i bönen, när vi pratar om tron – då är Jesus nära. ”Ty där en två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem” (Matteus 18:20) säger Jesus.
 
Vi anar Gud, känner honom, men ser honom inte riktigt.
Jag ser hans spår varhelst en kraft sig röjer,
en blomma doftar och ett ax sig böjer.
Uti den suck jag drar, den luft jag andas,
hans kärlek blandas.
(SvPs 305:2)
 
Jesus möter oss på fler sätt. Han har ingen jordisk kropp längre, men du och jag, varje kristen människa blir en cell i Jesus kropp. Genom oss kan andra människor möta Jesus. Vi får vara Jesus kropp på jorden. När vi gör det – när våra händer hjälper, när våra fötter går dit ingen vågar eller vill gå, när våra ögon ser på andra med kärlek – då bryter Guds rike igenom för ett ögonblick. Då är Gud nära.
 
Vi ska inte vara rädda när vi gör det här, när vi berättar om Jesus för andra och låter tron bli handling, för Jesus är med. ”Känn ingen oro. [säger Jesus] Tro på Gud och tro på mig.” (Johannes 14:1) Och så ger han det där löftet, löftet som är hans sista ord på jorden enligt Matteus ”Och jag är med er alla dagar till tidens slut.” (Matteus 28:20)
 
Gud är nämligen aldrig långt borta. Gud vet hur det är att vara människa. Genom himmelsfärden så är inte Jesus längre bunden till en jordisk kropp, utan han kan vara nära varje människa, genom hela livet är han hos var och en av oss.
 
Och så är inte himmelsfärden en berättelse om Guds frånvaro, utan om hans närvaro.
 
Amen.
 
fred och kärlek!
 
Petter
 
 
Inkarnation, Jesus, Predikan, himmelsfärden, levande vatten, närhet,
Ett glatt gäng på 27 damer och 2 modiga herra gav sig tidigt i väg på resa till Östergötland. Johan Landgren körde oss, tryggt och lugnt. Efter morgonbön och fikapaus i bussen nådde vi första målet "Löfstad slott".
Här ledsagades vi genom slottets vackra rum. Vår duktiga guide berättade om alla adliga personer som bott där under årens lopp. Sedan åt vi en god middag.
I stallet fanns en liten butik. Två flickor som just startat sitt sommarjobb tog emot oss i tidsenliga kläder.
 
Kanske kan man hitta något till framtida auktioner och basarer.
 
Maj funderar på en slottsservis!
Sedan gick färden till Katarinas smultronställe "Björke väveri". Solen sken och den vackra trädgården med alla blommor visade sig från sin bästa sida.
En av ägarna berättade om väveriet med stor humor. Hon lärde oss mangla på ett enkelt sätt. Dessutom visade hon några av alla vackra dukar som de designat och vävt.
Denna duk heter "Krusbär". Visst är det en underbar sommarbild?
Vivan njuter av ett vackert dukat bord.
Detta är som Paradiset för väverskor.
Den blå duken till vänster kommer att pryda Långaryds församlingshem.
 
På vägen ner till sista stoppet fick alla gnugga geniknölarna med lite kluringar. Sedan var det dags för kvällsmacka i "Fjällstugan" med vacker utsikt över Vättern.
Så här såg det ut utanför fönstret. Vi rullade hemåt till Långaryd och avslutade dagen med en aftonbön och ett tack till Skaparen som ger oss allt detta.
 
/Katarina Åkesson
(genom Karina)
 
      Varje liten morgon ger han mod att vara vaken,
      varje liten afton ger han ro att somna in.
      Hela långa dagen ger han kraft att klara av den,
      därför att han älskar dej och kallar dej för sin.
På Heliga Trefaldighetsdag firade vi högmässa i Långaryds kyrka.
 
Denna söndag markerar början på kyrkoårets vardagstid. Denna vardag som pågår fram till Allhelgonahelgen i november med något litet avbrott. En vardagstid som vill lära oss mer om den kristna tron och den trefaldiga Guden - Fadern, Sonen och Anden.
Jens, alltid lika fin i sin prästkrage, ledde oss i gudstjänsten.
 
Konfirmandbänken var ovanligt välfylld denna söndag!
Det var nämligen ett gäng som firade 60-årsjubileum av sin konfirmation!
Lite gråare, lite märkta av livet, något mindre rörliga, kanske något tröttare.
Men ändå.
I var och en hos dessa bor en 15-åring. En fnissande och viskande och glädjefylld.
 
/Karina
 
 
Ur dagens evangelium:
Jesus sa: Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.
(Joh 11:25-26)
 
 
 
Annandag Pingst är ju helgdagen som för ett antal år sedan fick stryka på foten för att Nationaldagen istället skulle få bli en helgdag.
Och på något sätt var det som om den också försvann ur kyrkans medvetande och förvandlades till en måndag, vilken som helst!
 
Men nu känns det faktiskt som om vi trots allt återerövrat denna dag genom att fira den med en gudstjänst i vår församling. Jag ska erkänna att det kändes lite konstigt och motigt att kliva av vardagen och in i kyrkan men väl där var det värt "besväret"!
I andakten pratade Mia om att vi är som en handske. Det är först när något fyller oss (Helig Ande) som vi blir riktigt användbara. En bra och tänkvärd liknelse.
Vi fick tända ljus för oss själva eller något vi bar på. Små flämtande lågor som är en del av världens ljus.
Vi fick fira nattvard tillsammans.
 
Och som så många gånger förr fick vi en hälsning av vår fantasirika och kärleksfulla Fader. Denna kväll fick han det att se ut som om det låg diamanter i den lilla glasburken (som säkert har ett fint namn som jag inte kommer på...). Altarduken fick lysa i regnbågens färger. Det var fint. Sådan är vår Gud.
 
/Karina
 
På Pingstdagen höll Långaryds och Landeryds kyrkokör sin traditionella sommarkonsert i Långaryds kyrka!
Här syns ungefär hälften av den laddade kören!
Och här har vi den andra halvan!
Och här ser vi ryggen på vår körledare Rebecka Josefsson! Jag skulle nästan vilja sticka ut hakan och påstå att hon är en av stiftets tuffaste kantorer!
Titta bara på skorna!
Ja, men precis!
Mia ledde andakten och talade om andens kraft och att vi måste se varandra som syskon och ta hand om dem som kommer till oss och ber om hjälp! Där kan vi ju bara hålla med!
 
Kören gade fått förstärkning av vad vi kanske kan utse till pastoratets bästa "damorkester"?!
Regina Burton på flygel.
Emma Svensson spelade saxofon.
Lena Carlberg-Nielsen spelade tvärflöjt.
Rebecka och Per sjöng fantastisk duett i "You raise me up". En och annan av oss blev lite rörd och fick torka en tår, det ska erkännas...
Här syns nästan alla, till och med Jesus!
Efteråt tackades musikerna och förstås Rebecka som leder vår kyrkokör så bra!
 
Tack Rebecka säger vi alla! Vi är glada att vi har dig!
 
/Karina
 
Långaryds kyrkokör, Rebecka Josefsson,
söndagen den 8 juni
Pingstdagen – Den heliga Anden
Långaryds kyrka – 18.00 Musikgudstjänst, Mia Schulz Wigelsbo. Kyrkokörens vårkonsert.
 
måndagen den 9 juni
Annandag pingst – Andens vind över världen
Landeryds kyrka – 18.00 Sinnesromässa, Mia Schulz Wigelsbo.
Café Träffpunkt i Landeryds församlingshem 14.30 – 16.30. Välkommen att dela gemenskapen och träffa nya och gamla vänner!
 
tisdagen den 10 juni
Landeryds kyrka – 9.00 Skolavslutning för Landeryds skola, Mia Schulz Wigelsbo.
 
söndagen den 15 juni
Heliga Trefaldighets dag – Gud – Fader, Son och Ande
Långaryds kyrka – 11.00 Högmässa, Jens Bøggild.
I samband med gudstjänsten firar 1954 års konfirmander jubileum.
 
måndagen den 16 juni
Café Träffpunkt i Landeryds församlingshem 14.30 – 16.30. Välkommen att dela gemenskapen och träffa nya och gamla vänner!
Resa för syföreningarna och församlingskåren till Östergötland.
 
lördagen den 21 juni
Midsommardagen – Skapelsen
Nissaryds skans – 10.00 Gudstjänst, Mia Schulz Wigelsbo. Fikaservering
 
Hjälparen kommer är det hoppfulla temat denna söndag då vi firade högmässa i Långaryds kyrka.
Bo ledde gudstjänsten och Susanne spelade.
Vi delade bröd och vin i den måltid som vill påminna oss om det stora som en gång hände. Den gången då hopplösheten utrotades ur världen.
För Jesus är aldrig längre bort än att vi, om vi ser på honom, alltid får en kärleksfull blick tillbaka.
 
/Karina
 
Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. 
Ni har inte fått en ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen;
ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: ”Abba! Fader!” 
Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn.
Men är vi barn, då är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar,
om vi delar hans lidande för att också få dela hans härlighet.
(Rom 8:14-17)