Friluftsgudstjänst på Midsommardagen

0kommentarer

Jag vet inte vilken tradition som är äldst, den att fira midsommardagens gudstjänst på Nissaryds skans eller den att regnet ska hänga i luften?
 
Det spelar nu inte så stor roll eftersom Nissaryd har finfina logar som nissarydsborna lätt förvandlar till fantastiska gudstjänstlokaler!
Här bärs det in extra bänkar. Det behövdes eftersom det kom 62 gudstjänstfirare!
Här ringer Mette samman med hjälp av en mycket liten, men väl fungerande klocka!
 
Tyvärr var fotoförhållandena ganska omöjliga där jag satt långt in i lokalen och altaret stod i den ljusa dörröppningen. Därför blev det inga mer bilder från själva gudstjänsten men däremot från...
...det efterföljande, goda och rikliga kyrkkaffet som Nissarydsdamerna fixat åt oss!
Att vara kyrkvärd under en friluftsgudstjänst kan bland annat innebära att man får räkna kollekt under lite primitiva former. Men det funkar bra det med!
Här ser du några av alla besökarna under kaffestunden!
En av gudstjänstens psalmer var "I denna ljuva sommartid". Mia bad oss att tänka på den sista versen och alldeles särskilt den sista meningen, så här kommer den:
 
När jag hör trastens glada sång,
när lärkan jublar dagen lång
högt ovan fält och backar,
då kan jag icke tiga still.
Min Gud, så länge jag är till
för livet jag dig tackar.
 

/Karina
 
 

Kommentera

Publiceras ej