Kyrkvärdsträff i Långaryd den 2/10

1kommentarer

I går hade vi kyrkvärdsträff i Långaryds kyrka!
 
Jag tog med kameran för att göra ett litet trevligt reportage som kanske kan locka någon av er att också bli kyrkvärd i vår församling! Tyvärr vet jag inte om mitt uppsåt lyckades. Kanske kommer, i alla fall de första bilderna att avskräcka dig. Det jag kan säga är att jag hann vara kyrkvärd i 11 år innan detta drabbade mig. Aino har varit kyrkvärd i 30 år och så vitt jag vet har hon helt sluppit undan detta.
 
Vad var det då som hände??
 
Jo, det skulle pratas om prästens klädsel och då ville ju vår pedagogiske Petter visa på riktigt...
Och vem fick då offra sig?? Jo, men precis...
 
De snällaste av mina kyrkvärdskollegor sa att jag såg ut som en nunna. De styggare påstod att jag liknade ett spöke.
 
 
Färdigklädd i prästutstyrsel och något rufsig i håret:
Allt ska man va med om... En tanke som slog mig är att en präst nog sällan fryser under gudstjänsten.
 
Sedan tog Petter över mannekängandet, och det gjorde han med stil!
För mig som gillar Selma Lagerlöf går tankarna till en ung Gösta Berling!
Fantastiskt vacker mässhake. Nu får Petter rätta mig om jag minns fel men jag tror den är från 1870-talet och att rallare skänkte den till Långaryds kyrka.
Och detta är ett röcklin. Alba är det som Petter tog på mig på bild 1. (Eller kanske är det tvärtom, jag har lite svårt med dessa namn.) Oavsett så får Petter ett lite nästan änglalikt utseende i denna utstyrsel!
 
Sist men inte minst:
Det band som ligger över axlarna kallas "stola" och dess färg följer kyrkoårets. Denna röda stola är mycket vacker men används inte så många gånger under året. Den röda färgen används på annandag jul, Pingstdagen, Johannes döpares dag och Apostladagen.
 
Som ni förstår så behövdes efter detta lite fika!
Vi pratade om hur det är att vara kyrkvärd. Vilka arbetsuppgifter vi har och att vi är viktiga i gudstjänsten. Vi hjälper till exempel gudstjänstbesökarna genom att visa när man ska stå och när man ska sitta. Vi är också de som tar emot besökarna, det är vi som ska få dem att känna sig välkomna till kyrkan!
 
Riktigt roligt är det att Rebecca Bäckman denna kväll tog klivet in i kyrkvärdsrollen! Vi säger varmt välkommen i gänget!!
 
Och skulle du också vilja vara med så finns plats för dig också!
 
/Karina
 
Och om någon letar pressbilder, och inte prästbilder, på mig så föredrar jag att några av de här bilderna från några av de här reportagen används: Hovreporter, Påskdagen, B3
 
/Petter

1 kommentarer

Karina

03 Oct 2013 19:22

Tack för korrigeringarna Petter! Präst eller press, spelar det någon roll egentligen? ;-)
/Karina

Kommentera

Publiceras ej