Familjen Carr besöker Långaryd

0kommentarer

Som en del i sommarmusiken fick vi på Kristi förklaringsdag fira en musikgudstjänst där delar av den fantastiskt musikaliska familjen Carr medverkade!
Från vänster syns pappa Leif Carr, i mitten står dottern Alma och till höger har vi mamma Ninni. Det finns ytterligare döttrar i familjen men de är redan riksspelemän och är ute på egna uppdrag!
 
Men innan musikgudstjänsten var det förstås kaffe!
Annelie Good Erlandsson hade varit med och ordnat detta!
 
Det fanns också möjlighet att titta på olika och gamla instrument i en liten utställning.
Det Jens, Johanne Eli och Inger tittar så intresserat på är en träskofiol. Här får ni också se den:
Sedan var det dags för musikerna att sätta igång! Och det var minsann inte bara fiol som spelades!
Här spelar Ninni på ett bockhorn och Alma blåser i en näverlur (eller vad detta instrument nu heter...)
Leif spelar på sin fiol.
Almas huvudinstrument är nog blockflöjt och detta instrument är hon otroligt skicklig på att spela!
Musik ska byggas utav glädje. Av glädje bygger man musik!
Är man bara musikalisk så kan man nog få vackert ljud ur det mesta!
Här spelas det på träskofiolen! Det ska tydligen snart bli ett VM i just träskofiolspel... Både Ninni och Leif ställer upp i detta, man undrar vem som vinner?!
Enligt Leif så kan vilken dräng som helst spela på ett durspel?
 
På tal om dräng så sjöng familjen just "Jag är en fattig bonddräng" med text av Astrid Lindgren:
 
 
Jag är fattigbonddräng men jag lever endå 
Dagar går och kommer medan jag knogar på 
Harvar sår och plöjer, mockar, gräver och bär 
Går bakom mina oxar hojtar, visslar och svär 

Oh jag är fattig bonddräng och jag tuggar mitt snus 
Och när lördan kommer vill jag ta mig ett rus 
Sen när jag blivit livad, vill jag tampas och slåss 
Vila hos en flicka, vill jag också förstås 

Sen så kommer söndan, och då vill våran präst 
Att jag ska I kyrkan, men då sover jag bäst... jag menar 
Prästen kan väl sova, hela måndagen... men... 
För en fattig bonddräng börjar knoget igen. 
 
Så går hela veckan, alla dagar och år 
Jag går med lie, och jag plöjer och sår 
Jag kör mina oxar och jag häsjar mitt hö 
Harvar gnor och trälar, men till sist, ska jag dö 

Står där fattig bonddräng, in vid himmelens port 
Lite rädd och ledsen, för de synder jag gjort 
Man ska inte supa, hålls med flickor och slåss 
Herren Gud I himmlen, är väl missnöjd förståss 

Men då säger herren, fattig bonddräng, kom hit 
Jag har sett din strävan, och ditt eviga slit 
Därför, fattig bonddräng, är du välkommen här 
Därför, fattig bonddräng, ska du vara mig när 

Oh ja fattig bonddräng, står så still, inför Gud 
Ohh sen klär han på mig, den mest snövita skrud 
Nu du, säger herren, är ditt arbete slut 
Nu du, fattig bonddräng, nu får du vila ut
 
Precis så tror jag det blir för oss alla! Fattiga och eländiga komer vi att stå där och få del av nåden. Vi kommer att få vila ut.
 
Här har Ninni plockat fram en man ur publiken som aldrig spelat fiol tidigare (?). Men det lät fint!
Petter höll i andakten. Jag tror att vi kan räkna med att han delar med sig av de kloka orden han sa här på bloggen!
 
Nästa sommarmusiktillfälle i vår församling blir den 28/7 kl 18.00 i Landeryds kyrka. Karin Bengmark och Håkan Brandqvist spelar och sjunger. Innan musikgudstjänsten är det kaffeservering och utställning om "kaffets historia" från kl 16.00. VÄLKOMNA DÅ!
 
/Karina
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sommarmusik,

Kommentera

Publiceras ej