Skärtorsdag

0kommentarer

På skärstorsdagskvällen samlades vi, traditionellt, för att fira mässa i Landeryds kyrka.
Mässan inleddes med att kyrkokören sjöng några sånger ur "Jesus Christ superstar".
Sedan firade vi vår mässa som leddes av Mia och Anna-Karin.
Skärtorsdagen firas ju till minne av den dag då Jesus instiftade nattvarden och det är speciellt att just denna kväll höra de klassiska orden.
"I den natt då vår Herre Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, tackade, bröt det och sa...
 
Mässa avslutades med att alla som ville fick hjälpa till med att duka av altaret. Alla blommor och alla ljus tas bort inför den svåra Långfredagen då Jesus dör för oss.
Men när jag råkade kika in i vaktmästarskrubben i vapenhuset fick jag en glimt av något...
Vaktmästaren verkar veta att det inte tar slut på Långfredagen.
Nej, sedan kommer ju Påskdagen då allt verkligen börjar!
 
/Karina 
 
Men Jesus, blir min kärlek kall
och bort jag går från dig,
så visa mig Getsemane
och vad du led för mig.
Jag glömmer ej Getsemane -
din kamp jag där har sett
och hur i bön din vila blev
med Faderns vilja ett.
(Ur psalm 139)

Kommentera

Publiceras ej