Friluftsgudstjänst och pilgrimsvandring!

0kommentarer

 
 
 
 
I söndags firade vi friluftsgudstjänst på en treudd, en gammal begravningskulle, belägen vid byn Holmen, vilket passade fint då söndagens tema var Döden och livet. Både den gammaltestamentliga läsningen och evangeliet handlade om änkor som förlorat sina söner och hur Elia respektive Jesus väckte dem till liv, för att visa att Gud är Herre över liv och död samt att döden inte har sista ordet, livet är starkare.
Som ni ser på bilden hade Birger fixat ett fint altare och Bertil hade röjt på platsen.
Solen sken och det var varmt i luften trots att klockan bara var 09. Det kändes som att sitta i en väldig katedral. Det är en speciell känsla att få lovsjunga Gud mitt i naturen. Att sjunga psalm 297 Härlig är jorden kändes som ett naturligt val.
Efteråt stärkte vi oss med medhavd fika. Här syns 3 glada vänner; Annelie, Anna-Karin och Helen.
Efter gudstjänsten pilgrimsvandrade en del av oss tillbaka till Långaryds kyrka. Bertil ledde vägen och berättade om olika platser, som källan på bilden. Anna-Karin och jag läste olika bibeltexter och varje gång vi började gå efter ett stopp bad vi den heliga Birgittas bön "Herre visa mig den väg och gör mig villig att vandra den.".
Här kan man läsa om den plats som kallas Kråkshulta wile. Kanske har min mormor och hennes föräldrar boende i Kråkshult pausat här på vägen till kyrkan och inväntat andra att slå följe med, återigen känner jag historiens vingslag och hur extremt förknippad min personliga historia är med Långaryd.
Efter en fin vandring på ca 8 km med bara lite regn nådde vi målet för vandringen. Denna gång hade vi ingen pilgrimshund med oss då Embla och matte Karin var på Wettershus, men vi hade en pilgrimscyklist med oss, nämligen Birger, och det är helt i sin ordning. På pilgrimspassen man stämplar i på vägen till Santiago de compostella får man uppge om man pilgrimsvandrar till fots, eller via cykel eller om man rider.
Nästa pilgrimsvandring blir nån gång i vår och var vi går då, ja, det återstår att se. Mia
 
 

Kommentera

Publiceras ej