När man tänker på solnedgången

0kommentarer

Jag har varit på Wettershus i helgen, denna otroligt vackra plats!
Men i solnedgången händer något.
Allt förvandlas från vackert till nästan överjordiskt.
Det är en nåd att få uppleva detta från fönstret på min arbetsplats.
 
/Karina
 
Var är den Vän som överallt jag söker?
När dagen gryr, min längtan blott sej öker.
När dagen flyr, jag än ej honom finner,
fast hjärta brinner.

Jag ser hans spår varhelst en kraft sej röjer
en blomma doftar och ett ax sej böjer.
Ja, i den suck jag drar, den luft jag andas
hans kärlek blandas.

 Jag hör hans röst där sommarvinden susar,
där lunden sjunger och där floden brusasr;
jag hör den ljuvast i mitt hjärta tala
och mej hugsvala.
 
 Likväl ett töcken mej från honom stänger:
min bön, men ej min blick till honom tränger.
O, om jag kunde nå dithän med båda
och honom skåda!

Ack, när så mycket skönt i varje åder
av skapelsen och livet sej förråder,
hur skön då måste själva källan vara,
den evigt klara! 
 
(J-O Wallin)
 
 

Kommentera

Publiceras ej