Friluftsgudstjänst i Yttersjöholm

0kommentarer

I söndags (5/6) firade vi friluftsgudstjänst vid Yttersjöholms skola.
 
Bo och Kristina vågade sig på ett nytt försök att fira friluftsgudstjänst i Yttersjöholm, sist de var här ösregnade det och åskade så att det skallrade i fönsterrutorna och strömmen gick.
 
Men nu sken solen och det luftade lite lagom så att det inte blev för varmt.
 
Den här söndagen var temat "Kallelsen till Guds rike" och jag tänker att vår lilla gudstjänstegemenskap för dagen var ett fint exempel på det! Kanske har ni också märkt det jag tänker på - när man ska till en plats som man inte åker till så ofta har folk så många olika vägar för att ta sig dit.
 
En del av oss hade åkt på slingrande oljegrus förbi Kvarnagård, andra hade åkte den ungefär lika krokiga Kärringanäsvägen, några hade via vägarbetena på Simmarydsvägen. Och själv hade jag tagit min närmaste, men ack så krokiga, smala och långsamma väg som går genom skogen mellan Ekeryd och Norr-Remma.
 
Och så tänker jag att det kan vara med kallelsen till Guds rike. Vägen till tron och till Gud kan vara både krokig och smal. Olika för alla. Men målet är detsamma och det är samma längtan som får oss ut på vägarna. Precis som när vi på smala vägar tog oss till Yttersjöholm.
 
Efter gudstjänsten bjöd Långaryds Norra Hembygdsförening på gott fika i solen. Bakom termosen skymtar Arvid i Åkershult. När vi hade suttit ett tag och fikat sa han högt och tydligt att han ville till kyrkan. Och så fick faster Helen förklara att idag var det detta som var kyrkan.
 
De orden, både Arvids och Helens, tänker jag ger ytterligare perspektiv på "kallelsen till Guds rike"!
 
Jesus,
som bjuder in oss att följa dig,
gör oss öppna och beredda
så att vi känner igen din kallelse
och vågar ta emot det liv
som du ger oss i ditt rike
nu och i evighet.
Amen.
 
Petter
 
 
 
 
Guds rike, Kallelse, Levande kyrka, Yttersjöholm, friluftsgudstjänst,

Kommentera

Publiceras ej