Babypaket, babypaket, babypaket...

0kommentarer

Det är alltid lika fantastiskt att komma till Landeryds församlingshem när det packas babypaket någon gång i februari varje år.
Febril verksamhet, flitiga och koncentrerade damer och ett oändligt plockande för att få ihop alla dessa paket.
Och så möttes jag av detta på tisdagskvällen...
Ett bord fullt av fikande damer (och en och annan herre också..)!
Det visade sig dock att denna fikapaus var MYCKET välförtjänt eftersom man redan hunnit packa 250 paket när jag kom!!
Och knappt var kaffet urdrucket innan flitens lampa åter lyste klart!
Det är otroligt många moment ett babypaket ska gå igenom, från första maskan på en sticka till den slutliga nerpackningen i en skyddande plastpåse.
Är man det minsta road av hantverk och färger är det en verklig fröjd att plocka bland de små koftorna!
För att inte tala om alla fantasifullt mönstrade filtar!
Här har någon haft så mycket garn att det räckt till både kofta, mössa och filt. Tänk så glad den mamman ska bli som öppnar detta paket!
Varje år stannar jag upp inför säcken med de små kramdjuren. Det är något alldeles särskilt med dem. Kanske för att de egentligen borde klassas som "onödiga" på en plats där man kämpar för överlevnad? Men ändå, tänk så mycket tröst och glädje de kan ge ett litet barn i en orolig värld.
Arbetet är mycket väl organiserat och alla vet precis vad de ska göra!
Tänk att så påtagligt få vara Kristi utsträckta och hjälpande händer.
Det är fint det!
Damerna jobbar ofta två och två. Dels för att det är bra med hållhjälp förstås men det kan säkert bli tid att byta något litet ord också.
Det här är slutstationen för paketen. Här stoppas de in i skyddande plastpåsar och dessa packas sedan fem och fem i plastsäckar.
Här ser ni dessa plastsäckar i väntan på förflyttning ut i den stora släpkärran.
Här står två av kvällens yngre volontärer! Deras uppgift är att räkna hur många plastsäckar som lastas.
Och så småningom går säckarna vidare till Erikshjälpens depå i Holsbybrunn. Därifrån distribueras de ut i världen, dit de behövs som allra, allra mest!
 
Kvällens resultat blev 485 babypaket, en alldeles fantastisk siffra tycker jag!!!
 
Jag roade mig med att räkna lite på hur mycket tid som kan tänkas läggas på att få ihop ett babypaket. En mycket amatörmässig (och kanske låg?) bedömning är att det ligger kanske 50 timmars arbete bakom varje paket. Det skulle innebäta att det ligger ca 24 000 arbetstimmar bakom dessa 485 paket. Det skulle betyda att om man anställde några på heltid för att utföra arbetet skulle det behövas ca 13 personer i ett år för att klara uppgiften.
 
Ni i Landeryds syförening samt alla ni som är med och hjälper till att sticka, virka, sy och samla in till dessa babypaket är alldeles fantastiska! Tack!
 
/Karina
 
Herre, gör mig till ett redskap för din frid.
Låt mig bringa kärlek, där hat råder.
Låt mig bringa förlåtelse, där orätt har begåtts.
Låt mig skapa endräkt, där tvedräkt råder.
Låt mig bringa tro, där tvivlet råder.
Låt mig bringa sanning, där villfarelse råder.
Låt mig bringa glädje, där sorg och bedrövelse härskar.
(ur den helige Fransiskus bön)
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej