Adventskonserten i Långaryds kyrka 4/12

0kommentarer

Det händer sig vid denna tid varje år att folkskarorna går man ur huse i Långarydsbygden för att besöka sin vackra kyrka och få uppleva den stora, pampiga och härliga adventskonserten. Så även detta nådens år 2016!
 
Och vad fick vi då vara med om?
Jo...
...redan innan musikgudstjänsten började kunde man få se laddade musiker som förberedde sig in i det sista!
...en kö som ringlade sig lång fram till konsertmästare Annika Björkenbo som skulle stämma alla fioler. Jag antar att det är något med temperaturskillnad som gör att instrumenten tappar sin stämning? Eller så är det bara något mentalt hos musikerna?
Jag vet inte men det var i alla fall en väldigt god stämning när de började spela!
För prick kl 18.00 ringde kyrkklockorna, adventsljusen tändes och så var vi igång! Hela församlingen fick vara med i uppvärmningen i form av psalm 108, Gå Sion din konung att möta...
Blir man inte glad av att sjunga den så vet jag inte vad som hjälper...
Vi har så fantastiskt duktiga, lokala, solister!! Här är det Per Dahlström som framför "Davids psalm".
Och här sjunger Roger Lindroth "O helga natt"! (Lägg särskilt märke till den snygga slipsen och den fina klockedjan!)
Och så Rebecka Josefsson då... Jag måste ändå få kalla henne för "vår" likaväl som Roger och Per. Hon var ju ändå vår kantor under en period för några år sedan. Vilken röst och vilken utstrålning! Vi i Långaryd gillar dig, Rebecka!!!
Här är föresten en till som vi gillar även om bilden bara visar ryggen på henne! Regina Burton, du är ju bara bäst! (Nå ja, det är väl inget större fel på din man heller!) Det är tack vare dig, Regina, som vi får vara med om sådant här i vår lilla vrå av världen! Tack för att du är den du är och att du är det hos oss!!
Och är vi nu inne på Långarydsfavoriter så får vi ju ha med en bild på Mia också!
(Egentligen hade jag velat visa hur hon såg ut i lördags då hon spelade Mr Ebenezer Scrooge på julbasaren i Nyarp men tyvärr var ljuset där lite för dåligt för min kamera.)
I sin andakt talade i alla fall Mia om att Guds rike är nära, kanske är det redan här? I det goda som görs och i det svåra som ändå sker är Gud aldrig långt borta.
En bild på några av de duktiga musikerna också!
 
På slutet skulle Petter ta några bilder på publiken och kören när de gjorde "high five"! (Alltså när man lyfter sin hand mot någon som gör likadant tillbaka. Ni vet så där som man gör i en del lagsporter!)
Under insamlingskampanjen går nämligen fem kr till kampen för att fler ska få chansen att fylla 5 år för varje sådan bild som publiceras på Instagrem och Facebook.
 
Nu var det ju bara så att Petters mobilkamera strejkade efter en bild så då fick den där bloggreportern rycka in... Det gör ju i och för sig att jag även kan publicera bilderna här på bloggen även om det väl tyvärr inte ger några pengar till insamlingen.
 
Nå ja, här kommer bilderna:
Först en bild på publiken (eller ungefär en fjärdedel av den)
Ja, hej på er!
Och så kören och musikerna:
Och där håller sig visst han med den strejkande mobilkameran framme!
Hej hej!
 
Ja lite så går det till hos oss i Långaryd när det är adventsmusik i vår vackra kyrka!
 
/Karina
 
 
I min fantasi ser jag en värld full av rättvisa, där alla människor
lever i fred och frihet. Jag drömmer om en värld där alla
själar är fria med hjärtan fyllda av medmänsklighet.
I min fantasi ger de mörkaste nätter vika för ljuset.
(översättning av "Nella Fantasia" som framfördes av Rebecka och kören)
 

Kommentera

Publiceras ej