När man tänker på regnbågen

0kommentarer

Om solen börjar skina mitt i en regnskur och dess strålar bryts av de små prismor som varje regndroppe utgör så uppstår ett av våra allra vackraste naturfenomen.
För Gud, och för oss blir det som en liten minnesanteckning  om det förbund han knutit med jorden.
En påminnelse om den allra största kärleken.
 
Och denna fredagseftermiddag var det inte bara en utan två regnbågar som välvde sig över oss.
 
Hur älskade är vi då och hur ska vi lära oss att förstå?
 
/Karina
  
Gud sade: ”Detta är tecknet för det förbund jag instiftar mellan mig
och er och alla levande varelser ni har med er, för alla kommande släktled: 
min båge ställer jag bland molnen. Den skall vara tecknet för förbundet
mellan mig och jorden. När jag hopar moln över jorden och bågen blir
synlig bland molnen, då skall jag tänka på mitt förbund, förbundet
mellan mig och er och alla levande varelser av alla slag, och aldrig
mer skall vattnet bli till en flod som utplånar alla varelser. 
När bågen står bland molnen skall jag se den och tänka på det eviga
förbundet mellan Gud och alla levande varelser av alla slag på jorden.” 
Och Gud sade till Noa: ”Detta är tecknet för det förbund som jag
upprättar mellan mig och alla varelser på jorden.”
(1 Mos 9:12-17)

Kommentera

Publiceras ej