En vårpsalm

1kommentarer

Å vad det är härligt nu! Solen skiner, flyttfåglarna kommer tillbaka och fågelsången har en helt annan karaktär. Bin och myror börjar vakna och jag har tom sett tre citronfjärilar! Ja, livet, ljuset, värmen och hoppet återvänder! Atle Burman, denne fantastiske diktare, har skrivit En vårpsalm som jag vill dela med mig av.
Nu vandrar Gud i stad och land och blommor är Hans spår. Han smeker med sin skaparhand och träden gröna står. Ja, undrens tid är inne, det ser och känner jag. Det krävs ej sjätte sinne att ana Gud idag.
Bland blommorna och grönskan jag ber Dej nu i vår: Kom hör den tysta önskan jag bär från år till år: Låt himlens sol nå själen så den blir fri och löst, ty vem har sagt att tjälen ej går i mänskobröst?
Låt glädjens sol få flöda så ingen sorgen minns, låt hjärtats sol få glöda så mera ömhet finns, låt trast och lärka prisa den som nu prisas bör, låt hägg och maskros visa vem dom är vackra för.
Kom blomstergud med ljuset som livets under gör, låt inget som känns fruset bli lämnat utanför, låt alla blomblad tåras av glädjens dagg idag. Ja, låt det också våras för blomman som är jag.
Nu önskar jag dig en välsignad vårdag! Mia

1 kommentarer

Tina

31 Mar 2019 22:49

Underbar vårdikt av A Burman som vi använde i vår Andakt på ett Servicehem i em
Tack!

Kommentera

Publiceras ej