Musik i sommarkväll i Unnaryds kyrka

0kommentarer

Eftersom jag lovat att hålla andakten i samband med musikgudstjänsten i Unnaryds kyrka på söndagskvällen så åkte jag direkt från friluftsgudstjänsten i Yttersjöholm (se reportage nedan) till Unnaryd.
Tidigare under dagen hade det varit konfirmation i Unnaryds kyrka och all den vackra utsmyckningen fanns kvar för att glädja även oss!
Så här vackert hade man smyckat dopfunten!
 
Kvällens musikaliska gäster var "Tre generationer Tägil" som bjöd oss på en fantastisk musikupplevelse med både folkvisor och klassiska stycken.
Här ser vi mor och dotter, Ingela och Minna Tägil.
Och så pappa/morfar, Nils Tägil. 
Tänk vad fint att 3 generationer tillsammans kan få musicera så här fantastiskt!
 
De sjöng bland annat en av mina favoritpsalmer.

Som liljan på sin äng, som fågeln högt i skyn,
som stjärnan i sin rymd, så är jag till i dig.
Du mäter alla mina år. Du räknar mina huvudhår.
Jag växer i din närhets land, du bär mig i din hand

Och inte ens ett strå på ängen vissnar bort
och inte ens en sparv till marken faller ner,
om inte du har stakat ut när livet börjar och tar slut.
Vart jag än flyr så finns du där, du har mig mycket kär.

Som luften sluter om varenda dal och höjd,
som vattnet fyller ut de stora havens djup:
Du sluter om mig, år från år. I dig jag rörs, vart än jag går.
För varje andetag är ditt: Du bor i livets mitt.

Som liljan på sin äng till slut ska vissna ner,
går sommaren mot höst och dagen lugnt mot kväll.
Men blomman som i vila går ska snart slå ut i evig vår
och vad som sås i ringhet här du ger sin blomning där.

J.A Hellström


Nästa "musik i sommarkväll"är på söndag, 5/7 då Stockholms Kammarblåsare besöker Färgaryds kyrka kl 18.00.

Nästa "musik i sommarkväll" i Långaryds församling blir söndagen den 12/7 kl 18.00 i Långaryds kyrka. Vi gästas då av Gruppen Söder som med förankring i den traditionellanordiska folkmusiken skapar något nytt!

Från kl 16 är det utställning på temat "Skolan förr i tiden" och fikaservering i församlingshemmet!

/Karina

 

Kommentera

Publiceras ej