Musik i sommarkväll den 9/8

0kommentarer

Musik i sommarkväll började denna söndagen redan på eftermiddagen med en kyrkogårdsvandring!
Denna gång vandrade vi på "gamla kyrkogården", till höger om Långaryds kyrka. Birgitta Holmén hade tillsammans med Lilly och Bertil Holmén lagt stor möda på att tyda de ibland så gott som oläsliga gamla gravstenarna.
I det vackra sommarvädret var det många som tog chansen att på detta sätt lära sig lite mer om bygdens historia och dess forna invånare!
Även om denna vandring väl inte var av det mer ansträngande slaget så hade vi ju förstås gjort oss förtjänta av lite kyrkfika då den var avslutad!
 
Och sedan bänkade vi oss i kyrkan för att så äntligen få ta del av den utlovade musiken i sommarkvällen!
Denna gång gästades vi av diplomorganist Morgan Blåberg som förstod sig på att utnyttja vår fantastiska kyrkorgel i Långaryds kyrka!
Här är en bild från när Regina tackar Morgan efter orgelkonserten!
 
Det hölls förstås också en liten andakt denna söndag som hade det mycket passande temat "Nådens gåvor". En av dessa visade Morgan exempel på med sitt fantastiska musicerande!
 
En annan av nådens gåvor är Jesu stora kärlek till oss. Här är några tankar runt detta:
 

”Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.”

Bli kvar i min kärlek, så avslutas dagens evangelium. Det låter väl enkelt? Men i själva verket så kan det kännas som det svåraste av allt. Det kan vara svårt att tillåta sig att faktiskt vara så älskad. Vi har så lätt att hitta fel hos oss, fel som, i våra ögon, gör oss mindre värda att älska.

Så hur ska vi då göra för at bli kvar i Jesu kärlek? Kanske behöver vi inte göra så mycket alls? Kanske handlar det helt enkelt om att låta Jesu kärlek verka ostört i oss. För även om vi inte orkar eller kan förstå hur vi skulle kunna vara värda den kärleken, även om vi flyr undan, så stannar Jesus kvar hos oss. Också där i flykten är han med.

I psalm 189 som vi strax ska avsluta andakten med så kommer vi att sjunga:

Var stund din närhet jag av nöden har;

I köld, i sol bliv, Herre, hos mig kvar

Jag tror vi kan förlita oss på detta. Vi har en Gud som stannar hos oss. Oavsett hur vi upplever våra misslyckanden eller hur våra liv gestaltar sig.

/Karina

 

 

Kommentera

Publiceras ej