Musikgudstjänst i Landeryds kyrka den 9/2

2kommentarer

På söndagskvällen hölls en musikgudstjänst i Landeryds kyrka.
Det var Mats Nyström som tillsammans med den fantastiska sångerskan Sofia Norsäter framförde ett antal sånger med den gemensamma nämnaren Monica Zetterlund.
 
Bland annat framfördes en av mina absoluta favoritmelodier "Gröna små äpplen" som är en fantastisk beskrivning av kärleken. Både den mänskliga och den gudomliga.
 
Innan jag är riktigt vaken
står han lutad över sängen, säjer: Hej!
Och så dricker vi vårt kaffe
sedan barnen gått till skolan och jag mornat mej.
Och han tar min hand och kramar den,
skrattar när han ser hur trött jag är.
Och så ler han då han kysser mej till avsked
innan det till jobbet bär.
Om de' inte kärlek e' då vet jag bara de':

Gud gjorde ej gröna små äpplen,
det finns inga hav och finns inga öar i så fall.
Då leker inga barn tafatt,
då finns det inga glada skratt, då är solen kall.
Gud gjorde ej gröna små äpplen,
det finns inga berg och finns inga sjöar,
nej, tro mej på mitt ord.
Om inte det är kärlek så
då finns det ingen sån att få på denna jord.
(Stikkan Adersson)
Som alltid när Mats Nyström är i farten ger han oss en intressant lektion om olika typer av instrument.
Detta är en Hawaiigitarr! Mats la den i knät när han spelade på den!
 
Söndagens tema var "Sådd och skörd" och Mia höll en kort andakt runt detta. På vägen ut från kyrkan fick alla som ville ha några små solrosfrön. Kanske som en liten symbol för trons frö.
 
Vi sjöng psalm 204:
 
Kornet har sin vila, djupt i frusen jord,
är ej dött, det väckes av ditt skaparord.
Kärlek från Gud, åt allting ger du liv.
Kärlek med ditt ljus kom, kom och hos oss förbliv
 

Apropå ingenting så heter denna söndag "Femte söndagen efter Trettondedagen" och är en ovanlig söndag som sällan firas. Det är bara de år då påsken infaller mycket sent som denna söndag "hinns med". Nästa söndag är det "Septuagesima" och det innebär att vi är inne i förfastan.
 
/Karina
 
 
 
 

2 kommentarer

Aino

13 Feb 2014 09:13

Sångerskan i söndags heter Sofia Norsäter
enligt predikoturerna i HP.

Karina

13 Feb 2014 17:37

Tack Aino! Tänkte inte på att kolla där.

Kommentera

Publiceras ej