På utflykt

0kommentarer

På annandagens eftermiddag kände jag mig djärv och vågade mig på att korsa pastoratsgränsen och bege mig in på Burseryds domäner!
Hit kom jag:
Hällabäcks gamla skola!
Från början användes byggnaden alltså som skola och sedan byggdes den om till kyrksal och används nu några gånger om året av Burseryds församling.
Ska jag vara helt ärlig så hade jag aldrig hittat dit om jag inte haft en utflyttad Landerydsbo och numera hemtam Burserydsbo vid min sida. När hon sa "sväng vänster" så gjorde jag det och så småningom kom vi rätt!
Även om det inte är sparkföre så kan det vackra gamla fordonet minsann göra lite nytta. I detta fall som marschallhållare!
Jag antar att det är den gamla katedern som byggts om till talar/predikstol.
Den vackra salen med sin gamla tramporgel fick mig att tänka på min barndom i missionskyrkans söndagsskola!
Anders Hullfors ledde gudstjänsten vars tema var "Julens psalmer". Vi fick veta lite mer om psalmerna, psalmförfattarna och historien bakom hur de kom till.
Det blev en fin eftermiddag i Hällabäck!
 
/Karina

Kommentera

Publiceras ej