Söndagen före pingst

0kommentarer

I torsdags firade vi Kristi himmelsfärdsdag och det innebär att det Kristusljus som tändes på påskdagen nu har släckts.
I söndags firade vi mässa i enkelhet i Långaryds kyrka. Temat denna söndag är "Hjälparen kommer".
Sällan är den stora målningen i korvalvet så passande som just dessa veckor. Jag kommer att tänka på församlingsbon som hela sitt liv gått i Långaryds kyrka och som aldrig tänkt på målningen som om Jesus far upp till himlen. Nej, hon ser det som att Jesus istället kommer till oss. Hjälparen kommer!
 
I episteltexten läser vi:
...Ty jag är viss om att varken död eller liv,
varken änglar eller andemakter, vaken något
som finns eller något som kommer, varken krafter i
höjden eller krafter i djupet skall kunna skilja oss från
Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre.
(Rom 8)
 
Trösterika ord.
Efter gudstjänsten fick vi samlas och äta en kvällsmacka tillsammans och prata lite runt söndagens texter. 
 
Det blev en fin stund och det vi kom fram till är att det bästa vi kan göra är att "lägga allt i Guds händer". Förtrösta på att han vet det vi inte alltid förstår. Lita på att han finns där för oss. Nu och då och alltid.
 
Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
vilken tröst vad än som kommer på!
Allt ju vilar i min Faders händer,
skulle jag som barn väl ängslas då.
Han som bär för mig en faders hjärta,
han ju ger åt varje nyfödd dag
dess beskärda del av fröjd och smärta,
möda, vila och behag.
 
 
/Karina
 
 

Kommentera

Publiceras ej