Livets bröd - några tankar runt midfastosöndagens evangelietext

0kommentarer

 

”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta”.

Det är nog ingen slump att Jesus väljer just ordet bröd när han ska beskriva sig själv. Bröd är något som människan levt av, och behövt så länge vi varit bofasta och jag tror att vi kommer att fortsätta äta bröd så länge jorden består även om vissa moderna hälsotrender vill få oss att låta bli.

Brödet i sig står för gemenskap, vi äter eller fikar gärna tillsammans. Det känns ovanligt passande att ha kyrkkaffe just i dag. Om en stund får vi dela bröd med varandra i församlingshemmet. Jesus kommer att vara med!

När Jesus ville lära människorna att be till vår Fader så var det med orden ”Ge oss i dag det bröd vi behöver”. För de flesta av oss innebär de orden mer än en frukostmacka med ost. Vi lägger i orden in allt det i livet vi tror oss behöva. Det kan vara allt från att vinna pengar till att bli fri från en sjukdom. En önskan om en semesterresa eller en bra familjerelation. Det finns nog egentligen inga begränsningar för vad vi vill ha i den där bönen om bröd för dagen, beroende på vår livssituation och det vi längtar efter just då. Och jag tror att vi får be så och jag tror att vi blir lyssnade på. Däremot blir svaren inte alltid de vi förväntar oss och hoppas på. Gud kan ha andra tankar än vi om vad vi behöver.

Vi önskar oss så mycket av det jordiska, vi vill bara ha mer och bättre av allt, en hunger och en törst vi försöker stilla genom att kräva allt mer. Vi kan bli materiellt överviktiga helt enkelt!  Vad väljer vi att mätta våra liv med? Om vi istället kunde nöja oss med lite mindre, om vi kunde se på allt det vi redan fått och känna att det är gott nog. Att alltid försöka vara nära Jesus, möta honom i gudstjänster, andra kyrkliga samlingar och i bönen där hemma på sängkanten innebär att vi kommer att uppleva oss både mätta och otörstiga. Kanske är det just detta Jesus menar när han säger ”den som tror på mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.

Jesus återkommer ofta till detta med bröd, genom hela sin jordevandring. Han genomför brödundret då 5 bröd och 2 fiskar mättar tusentals hungriga. När Jesus blir frestad av djävulen så uppmanas han att göra bröd av stenar. I den sista natten med lärjungarna bryter han bröd och säger ”Ta och ät, detta är min kropp som blir utgjuten för er”. Detta bröddelande har sedan spridits i hela den kristna kyrkan och genomförs i kyrkor runt hela vår jord just nu. För vår skull, för att vi skulle få leva.

Har du föresten tänkt på att oblaterna, de små bröden i vårt nattvardsfirande är utformade som ett mynt? Vi kan se det som en lösepenning som används för att befria oss från skuld.

/Karina

Kommentera

Publiceras ej