Jesus på korset - gudstjänst på Långfredagens förmiddag

0kommentarer

På Långfredagens förmiddag samlades vi till gudstjänst i Landeryds kyrka
Detalj från Tisdagsklubbens fantastiska påskbord som finns i kyrkan över påskhelgen.
På altaret fanns en vas med fem röda rosor, inget mer.
En symbol för de fem sår vår frälsare fick vid korsfästelsen.
För sista gången denna fastetid sjöng Berndt litanian och för sista gången denna fastetid fick vi svara:
"Hjälp oss milde Herre Gud".
Denna dag ringde inte kyrkans klockor samman, inte heller användes orgeln, allt för att markera att detta är sorgens dag i vår kyrka.
Vår tonsäkre Ricky hjälpte oss genom psalmerna och han avslutade också med ett sjunget postludium.
Tillsammans med Jesus korsfästes två kriminella.
 
En av de kriminella svor åt honom där han hängde på sitt kors:
-Vad är du för en Messias? Rädda dig själv nu då! Rädda oss, om du kan!
Men den andre brottslingen röt åt honom att hålla tyst.
-Är det för att du får samma straff som han som du inte ens är rädd för Gud? Vi förtjänar detta, men han - han har ju inte gjort något ont.
Sedan sa han:
-Jesus, tänk på mig när du kommer till ditt rike.
-Absolut, svarade Jesus. I dag kommer du att vara i paradiset med mig.
 
Det var nu mitt på dagen, men det blev mörkt på hela jorden, och det var mörkt i tre timmar - som om solen slocknat.
Tempeldraperiet sprack längs mitten, och Jesus ropade högt:
-Min far, jag lägger mitt liv i dina händer!
Sedan tog han sitt sista andetag.
 
(ur "The message" nya testamentet på svenska)
 
Tänk att vi har en Gud som valde att dö för vår skull - det yttersta, totala beviset på kärlek.
 
Så älskade är vi av Gud.
 
/Karina
 

Kommentera

Publiceras ej