Inför helgen

0kommentarer

Nu får vi fira tredje söndagen i fastan och det är precis fyra veckor tills vi åter igen får uppleva det stora påskundret, uppståndelsens glädje.
 
Jag brukar ibland fundera över hur lyckligt lottade vi faktiskt är här i norden där årstiden så väl följer fastans väntan och förberedelse inför det stora som ska komma.
Vi letar efter vårtecken och vi får dem som vårdtecken från den som har omsorg om oss.
Mitt i det grå och till synes döda tränger livet fram igen, påskunder efter påskunder efter påskunder.
 
Jesus för världen givit sitt liv:
öppnade ögon, Herre, mig giv.
Mig att förlossa offrar han sig,
då han på korset dör ock för mig.
 
O vilken kärlek, underbar, sann!
Aldrig har någon älskat som han.
Frälst genom honom, lycklig och fri,
vill jag hans egen evigt nu bli.
 
Tag mig då, Herre, upp till ditt barn,
lös mig från alla frestarens garn.
Lär mig att leva, leva för dig,
glad i din kärlek, offrande mig.
(Sv. Ps. 45)
 
Även om vårtecknen är många så ligger vinterdynan fortfarande på...
 
 
Gyllne morgon, gyllne morgon,
sista natten svunnit hän.
Vi går ut att möta frälsaren med fröjd,
Haleluja, ära vare Gud i höjd.
 
(Visingsö i morgonljus)
 
Alla bloggläsare önskas en välsignad och solig vårvinterhelg!!
 
/Karina
 
Söndagens kollektbön:
O Gud,
du som har all makt i himmelen
och på jorden,
hör våra böner och var vårt beskydd,
så att vi, frälsta från mörkrets välde,
kan vandra som ljusets barn.
Genom din Son
Jesus Kristus, vår Herre.
Amen
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej