Musikgudstjänst i Långaryds kyrka den 13/1

0kommentarer

På första söndagen efter Trettondedagen firade vi musikgudstjänst i Långaryds kyrka.
 
Det var Långaryds Damkör som i samarbete med harpisten Gloria Joyce Burt och under ledning av Ricky Burton framförde "Hodie". Ett antal stycken med tema runt Kristi födelse och hans moder Maria.
 
Det var nog många som, liksom jag, kände att vi denna eftermiddag hade besök av änglar i Långaryds kyrka!
Den långe, smale ängeln i förgrunden är förstås allas vår Ricky!.
Höljerydsängeln JohanneEli framför här ett vackert solo.
 
I gudstjänsten fick vi även avtacka vår Kristin Ahlbom som nu lämnar kyrkomusikerjobbet i Unnaryd för nya utmaningar. Vi tackar Gud och Kristin för den tid hon varit en del av vår församling och ber om Guds rika välsignelse över hennes fortsatta gärning!
 
Vi som varit på några musikgudstjänster i Långaryds kyrka känner nu väl till Gloria Joyce Burt och hennes harpospel. Det är fantastiskt att få se henne nästan ömt ta harpan i sin famn och sedan frambringa de mest himmelska toner ur den.
 
Jag vill gärna stanna upp och reflektera lite över detta instrument och musiken.
 
Jag vet inte om det kan finnas ett vackrare instrument? Både att se på och att lyssna till!
 
När jag var liten fantiserade jag om att spela harpa. Jag tror att det var filmerna om de tokiga "bröderna Marx" som väckte denna längtan. Harpo, den stumme brodern lyckades alltid göra sig förstådd genom att spela på en harpa, de andra begrep då vad han ville säga.
 
Jag tänker att det nog är så med musik. Den talar ett språk som alla kan förstå, även en pinsamt omusikalisk människa som jag! Kanske för att musikens språk inte behöver ta omvägen via hjärnan och analyseras, den går rätt in i hjärtat och hjärtat förstår.
 
Och ibland går det nog faktiskt att urskilja Guds röst i musiken. I går hörde jag den som en nästan andlös liten viskning i de allra, allra sprödaste harpotonerna.
 
Och som jag redan sagt så var ju änglakören också med!
 
/Karina

Kommentera

Publiceras ej