Wettershushelg

0kommentarer

Ni som känner mig känner nog också till min stora kärlek till retreatgården Wettershus, belägen på branten ovanför Vättern strax söder om Gränna.
 
Jag var där som gäst förra helgen och min kamera fick förstås följa med. Här kommer några bilder, ett litet försök att beskriva något av upplevelsen.
Retreatledare var Tomas Boström, metodistpastor, psalmförfattare, visdiktare och trubadur från Roma, Gotland. Att påstå att Tomas är min vän vore nog att förhäva mig men vi har en gemensam vän och det är mer än nog!
 
På Wettershus håller en örtagård på att växa fram ur vildmarken och det är något alldeles fantastiskt!
Och mitt i allt detta hänger Frihetens gunga.
 
Visst känns det ibland som om vi fått lite dåliga förutsättningar? Jordmånen är väl inte den bästa...
Tänk om vi ändå kan hitta lite mossa på en sten att gripa tag i, Något som ger oss ork och näring också en torr sommar!
Och ibland vill vi så mycket, ibland bär vi så mycket frukt att vi knappt orkar...Då behöver vi någon som stöttar oss, håller oss uppe, håller ihop oss.
När jag gick där i Wettershus örtagård upptäckte jag plötsligt att någon mer gick där alldeles bredvid mig. Vi stannade till och vinkade till varandra.
Också ur det som känns gammalt och torrt kan något nytt och skirt spira.
Ibland behövs inte orden. Kärleken talar ofta utan dem.
 
Visst tycker vi att vi kunde vara bättre på alla tänkbara sätt? Visst frågar vi oss ibland varför vi blev just så här? 
Tänk om det är för att Gud vill det? Tänk om han vill ha oss just precis så här ofärdiga? Tänk om vi just precis av den anledningen passar in i hans plan?
 
 
Eller som Tomas Boström diktat i en av sina sånger:
 
Jag lever i din kärlek. Mitt liv är i ditt liv.
Jag är av dina händer. En aning av ditt "Bliv".
 
Du lever i mitt öga, i varje andetag.
Jag lever i din kärlek. En aning "Bliv" blev jag.
 
 
/Karina
 
Vill du veta mer om Wettershus eller retreater så kan du gå in på deras hemsida www.wettershus.se eller kontakta mig!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wettershus,

Kommentera

Publiceras ej