Musikgudstjänst tredje söndagen i påsktiden

0kommentarer

På söndagseftermiddagen bjöd Långaryds damkör och ett antal musiker på fantastisk musik i Långaryds kyrka.
Vi fick lyssna till musik av Baldassare Galuppi och Antonio Vivaldi.
Ledare för både musiker och kör var förstås vår Ricky!
Jan Aurèn på kontrabas
Jane Eriksson på cello och Per Henrik Johansson på Cembalo. Damerna i bakgrunden känner ni nog igen även om de gömmer sig lite bakom sina nothäften.
Duktiga solister har vi också! Här Eva Bengtsson!
Och Johanne Eli Funder!
Och ett mycket kärt återseende i form av Åsa Johansson!
Andreas Almer höll en kort andakt. Söndagens tema är "Den gode herden" och här följer några rader ur dagens evangelium (Joh. 10):
 
Jag är den gode herden, och jag känner mina får,
och de känner mig, liksom Fadern känner mig
och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för
fåren. Jag har också andra får, som inte tillhör
den här fållan. Också dem måste jag leda, och 
de skall lyssna till min röst, och det ska bli en 
hjord och en herde.
 
Det är intressant att studera Rickys minst sagt yviga kroppsspråk under dirigerandet.
Ricky visade också fantastisk begåvning för att göra två saker samtidigt. Här håller han både reda på cellistens noter och dirigerar övriga sångare och musiker samtidigt!
 
När det gäller sång och musik är vi så otroligt välsignade i Långaryd. Tänk så många lokala talanger som vågat ta steget fram tack vare vår Ricky och hans otroliga engagemang och musikglädje. Detta tillför gudstjänstlivet i vår församling så mycket och vi kan bara ödmjukt och med stor kärlek säga Tack Ricky!
 
Eller som Andreas sa i sina slutord: "Vi har fått vara i himlen en stund!"
 
Och visst hörde vi änglarna!
 
/Karina
 
Förresten... Jag frågade Mette hur många besökare gudstjänsten hade. Så här svarade hon:
"Vi var 100 och sedan kom Petter!"
Bra att veta!

Kommentera

Publiceras ej