Musikgudstjänst den 28/4

1kommentarer

När Petter efter musikgudstjänsten i Långaryds kyrka i går gjorde lite reklam för vår blogg sa han ungefär så här: "Du kan gå in på bloggen och uppleva det här en gång till!"
 
Tyvärr, kära bloggläsare, var du inte där är det en omöjlig uppgift för mig att förmedla ens lite grann av den fantastiska musikupplevelse Susanne Klarén (Svensson) och hennes musikaliska vänner i jazzgruppen B3 gav oss på söndagskvällen.
 
Det jag kan ge er är några bilder på härliga musikanter:
Vackra, glada, ofta välkända melodier och sånger var vad dessa musiker gav oss!
Fantastiska Susanne! Det är så roligt att fotografera denna vackra kvinna och hennes underbara mimik!
 
Till sin hjälp hade Susanne dessa fina män (tyvärr har jag inga namn på dem):
Instrumentet är i alla fall en "B3:a", föregångare till senare tiders synth och med ett karaktäristiskt ljud.
Detta instrument har också gett jazzgruppen dess namn.
Denne man lär en gång i tiden ha upptäckt Agneta Fältskog. När hon sedan gick vidare till en annan grupp tog det 35 år att hitta någon motsvarande, alltså Susanne Klarén!
Här lurade kameran mig lite genom att fokusera på mikrofonstativet... Men har ni sett sådana snygga trummor?!
Denne man spelade bas och stöttade dessutom med sång vid ett par tillfällen.
Susanne sjöng bland annat "Längtans samba". Jag har aldrig tänkt på det tidigare men den skulle kunna vara skriven till Jesus:
 

Jag vaknar med min längtan,
duschar den i morgonljuset,
prövar varligt om den fortfarande bär,
klättrar upp i trädets krona
och förenar mig med suset,
blir en sång i mig,
Du all min längtan är.

Min längtan är en svala,
bär mig ut på sina vingar,
långt frän sorgen och från saknaden av dig,
för min längtan gör mig modig,
stark som sången när den klingar.
Fast du inte hör,
så sjunger den i mig.

Och jag vill nå dig,
om så än i världens ände.
Jag vill nå dig,
flyga rakt in i din famn.
Jag vill nå dig
innan tiden har sin ände.
Jag vill nå dig nu
och sjunga högt ditt namn.

All den längtan som du väckt
här inuti mig ger mig modet
att våga pröva längtan och hur långt den bär,
och jag vet att den kan bära
ända fram till dig, och orden,
jag ska sjunga dom,
Du all min längtan är.

Petter höll en kort andakt med en alldeles lysande liten predikan som han delar med sig av här på bloggen!
(Petter är dagens hjälte genom att han lyckades hålla ihop sig själv och sina tankar trots att han varit på konfirmandläger på Tallnäs hela helgen!)
Susanne sjöng även en av mina absoluta favorittexter "Gröna små äpplen", som har denna refräng:
 
Gud gjorde ej gröna små äpplen,
det finns inga hav och finns inga öar
i så fall.
Då leker inga barn tafatt,
då finns det inga glada skratt,
då är solen kall.

Gud gjorde ej gröna små äpplen,
det finns inga berg och finns inga sjöar,
nej, tro mej på mitt ord.
Om inte det är kärlek så
då finns det ingen sån att få på denna jord.

Vi har visat många bilder av vår älskade Ricky på denna blogg men jag undrar om inte detta är den finaste?!
 
Slipsen lite på sned och med en blick och ett leende som utstrålar fullständig musikalisk lycka.
 
För er som inte var på med på gudstjänsten kan jag berätta att Ricky spelade psalm 197, "Den blida vår är inne", så att änglarna dansade i himlen!
 
Dessutom kompade han vid flera tillfällen jazzgruppen på Långaryds stora kyrkorgel. Det finns bara ett ord för det: HÄFTIGT!
 
Ja, det går inte annat än att jubla!!!
 
Tack till underbara Susanne och hennes musiker!
 
Och Tack till vår Ricky, än en gång!
 
/Karina

 

 
Ricky, musik,

1 kommentarer

Tommy Sörensen

30 Apr 2013 17:51

Tack för en fantastisk eftermiddag och konsert lördags.
Vi i B3 hade sett fram mot denna spelning och alla förväntningar överträffades.
Att vi dessutom har en fantastisk sångerska som vi delar med er är ytterligare ett bonus. Att få lära känna Ricky var också en höjdare.
TACK alla ni som gjorde spelningen till ett oförglömligt minne....B3

Kommentera

Publiceras ej