Tjugonde söndagen efter Trefaldighet

0kommentarer

Vi börjar nu komma upp i höga siffror när det gäller hur många söndagar vi fått fira sedan Trefaldighetssöndagen som inföll alldeles i början av juni. Hösten och mörkret är här, livet där ute stillnar en aning och kanske har vi lite tid för eftertanke.
 
Söndagen gav en extra möjlighet till detta då vi firade gudstjänst med efterföljande bibelsamtal och kvällsmacka.
 
Petter Bäckman ledde gudstjänst och bibelsamtal.
Vi är glada för vår Petter som ledde oss genom gudstjänsten och gav oss en god predikan. Jag hoppas att Petter lägger ut denna predikan på bloggen så att ni alla får chansen att läsa den! (Och nu är det gjort! Antagligen har du precis scrollat förbi den och annars hittar du den HÄR.)
Till sin hjälp med psalmspelandet hade Petter Lennart Andersson som valde att spela på kororgeln.
Efter gudstjänsten fanns det möjlighet att få en kvällsmacka och prata lite runt söndgens texter. Vi satt under läktaren och fikade.
Söndagens tema var "Att leva tillsammans". Det är ju det vi gör i vår församling, vi lever tillsammans och hjälper varandra så gott vi kan. I det stora och i det lilla är vi en del av samma familj. Och som Petter sa i predikan: Det blir ett härligt släktkalas där i himlen en gång!
 
Till sist ett urdrag ur Ruts bok som väl beskriver stor och innerlig vänskap:
 
Dit du går, går också jag,
och där du stannar, stannar också jag.
Ditt folk är mitt folk,
och din Gud är min Gud.
Där du dör, vill jag dö,
och där vill jag bli begraven.
 
 
/Karina
 

Kommentera

Publiceras ej