Domsöndagen den 25/11

0kommentarer

På Domsöndagen firade vi kvällsmässa med efterföljande fika och bibelsamtal i Långaryds kyrka.
Trots den mörka, blåsiga och regniga kvällen blev vi varmt mottagna! Som en fyr i natten visade det lilla ljuset på kyrktrappan vägen.
Berndt predikade över Domsöndagens tema Kristi återkomst och den text det rörde sig runt var Matteusevangeliet 25:31-46.
Här följer några rader ur texten:
 
Sedan skall kungen säga till dem som står till höger:
Kom, ni som fått min faders välsignelse,
och överta det rike som väntat er sedan världens 
skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta,
jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös
och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig
kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i 
fängelse och ni besökte mig.
Då kommer de rättfärdiga att fråga: Herre, när
såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och
gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om
dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk
eller i fängelse och besökte dig? Kungen ska svara dem:
Sannerligen, vad ni gjort för dessa mina minsta som är mina bröder,
det har ni gjort för mig.
 
Denna text låg också till grund för det samtal vi hade efter gudstjänsten.
Men innan samtalet fick alla fixa en smörgås åt sig!
Det blev fullsatt vid borden under läktaren!
Petter blev kvällens speciella hjälte! Inte nog med att han förberett och plockat fram fikan, dessutom räddade han situationen när en servett började brinna. Raskt sprang han med den till närmaste tvättställ där den kunde släckas. Tyvärr medförde insatsen en bränd tumme men den kureras här genom att kylas i en mugg kallt vatten!
 
På vägen hem summerade Helen och jag kvällen och än en gång fick vi förundras över vår lilla församling. Vi är tillsammans och vi är på väg!
 
De skall gå till den heliga staden,
de skall samlas i himlen en gång.
De skall häpna gå in genom porten
till en okänd värld, till ett annat liv...
 
/Karina
 

Kommentera

Publiceras ej