Wettershus

0kommentarer

Alla som varit med vid våra församlingsfrukostar har fått höra lite om Wettershus och äta det lite speciella Wettershusbrödet! 

Eftersom jag precis är hemkommen från en "jobbhelg" på Wettershus och då hade kameran med vill jag nu även få visa några bilder från gården. Wettershus är beläget mellan Jönköping och Gränna och när man kommer på motorvägen tar man av på avfarten "Ölmstad". Efter några kilometer på små skogsvägar kör man under E4:an och är framme!

Att komma till retreatgården Wettershus är en möjlighet att både bokstavligt och bildlikt ta ett steg åt sidan. Att lämna vardagen och alla krav för att under några dagar bara få vara.

Gårdens huvudbyggnad liknar ett pepparkakshus i snön! I denna äts alla måltider och där finns storstugan där man kan sitta framför brasan i lugn och tyst ro.

Bordet är dukat inför middagen!

Bilden är tagen från "öppenhetens rum" där många av gårdens aktiviteter som meditationer och annat äger rum. Nere till höger skymtar gästlängan där alla gäster bor i enkelrum. Utsikten över Vättern, Visingsö och Västergötland är otrolig och måste upplevas!

Gårdens hjärta (i hård konkurrens med köket!) är det lilla kapellet där man samlas till morgon- och aftonbön.

I kapellet samlas man i en cirkel utmed väggarna. Ingen är först och ingen är sist.

Och mitt i kapellet och mitt i oss finns ALLT vi någonsin behövt.

I det stora och i det lilla andas det omsorg om gästerna...

...och överallt finns påminnelser om en omsorg som är ännu större!

Skulle du vilja vet mer om Wettershus eller retreater så kan du prata med mig eller gå in på Wettershus hemsida: www.wettershus.com

Jag åker till gården ganska ofta så om du skulle vilja åka med någon gång så är du välkommen med!

Jag avslutar med en dikt av Margareta Melin som varit med och byggt upp mycket av verksamheten på Wettershus. Dikten speglar väl retreatens och Wettershus tanke:

Stanna upp
andas ut
hämta andan.
Tänka efter
lyssna in
sova ut.
Vara här och nu
utan ambitioner
nollställd, öppen, fördomsfri.

Tid att drömma
och betrakta sina drömmar.
Möta allt som kommer
lära känna mer och mer
sitt mikrokosmos
och utan att värdera
ta i famn
sin sårbarhet och styrka.
Sin rädsla och besvikelse.
Sin längtan och sitt hopp.

Vandra inåt mot sitt hjärta
koncentrera sina vida cirklar
mot ett centrum som är tidlöst evigt.
Alla cirklars mitt
är en och samma.
Gud är livets källa
mitt i allt och alla.

Vi skulle inte törsta så
om inte källan fanns.
(M. Melin)

/Karina

Kommentera

Publiceras ej