Nobelpriset i litteratur till Tomas Tranströmmer

0kommentarer

Jag vet inte hur bekanta ni är med vår nye litteraturpristagare Tomas Tranströmmer? Jag har inte läst så mycket av honom men min känsla är att han alltid ser det stora i människan och är öppen för det sammanhang vi är insatta i. Här kommer ett smakprov i form av en av hans mer kända dikter, en hel predikan i det lilla formatet:

Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret,
valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen:

Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv efter valv oändligt.
Du blir aldrig färdig,
och det är som det skall.

Jag var blind av tårar och föstes ut på den solsjudande piazzan
tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini,

Och inne i dem alla öppnade sig valv efter valv oändligt.

Tomas Tranströmmer

Du blir aldrig färdig, och det är som det ska, vilka trösterika ord!

Karina

Kommentera

Publiceras ej