Klockan 11 i Långaryd.

0kommentarer

Varför fira gudstjänst? Kan man undra.

Klockan 11.
Mässa i enkelhet med Rune.

Han talade om dem som stod Jesus närmast. Dem som vi möter i advent.

Johannes döparen - den bullrige profeten med dräkt av kamelhår. Han som var mentor åt Jesus. "Himmelriket är nära" sa Johannes.
Jungfru Maria - hon som sa "ja". Hon som gjorde inkarnationen möjlig. Hon som bar himlen inom sig.Idag var det hennes dag.

"Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet." sa Jesus.

Guds rike eller himmelriket. Himmelen framställs ibland som fullständig gemenskap med Gud. När Gud vandrar som människa på jorden är Himmelen nära. För Himmelen är Gud.

Vår mässa fortsatte, ledd av Rune.
Han är lätt att tycka om, Rune.
Som en kyrkans farfar som alltid ställer upp och passar oss bångstyriga barn.
Som finns där när de föräldrar vi valt åt oss inte längre väljer oss.
Då är farfar där och tar hand om oss tills en ny förälder är på plats.

Nattvard.

Och efter fyrtio års tjänst i Unnaryd, Jälluntofta och Långaryd
hörs fortfarande ett tyst: "Tack Jesus" från Rune, när han tar emot bröd och vin.
Och i mig ekar det och växer till: "Tack Jesus. Tack gode Jesus."
Orden sjunger inom mig och viskas från mina läppar när jag går tillbaka till bänken.
De går inte att hålla inne. Inte som tungotal, men automatiskt tal.

Omöjligt att stå emot.

Frälsarkransens pärlor i handen och en diamant i ögats näste.

Det riktigt känns hur Gud sprids med blodet runt i kroppen.

Enhet med Gud - Himmelriket är nära.

Därför firar jag gudstjänst. Det händer inte varje gång, men ganska ofta,
att jag upplever den där fantastiska gudsgemenskapen.

Det kommer att hända dig med om du ger det lite tid och lite tro.

Himmelriket är nära.

Tack Jesus. Tack gode Jesus.

//Petter

Kommentera

Publiceras ej