Temagudstjänst på Kyndelsmässodagen

0kommentarer

Kyndelsmässodagen är sedan gammalt den högtid som definitivt avslutar julen innan fastetiden tar vid.
 
I Långaryd uppmärksammade vi detta med en Temagudstjänst runt gamla "läsarsånger". Läsarna var en rörelse inom frikyrkan som poängterade läsandet av bibeln men även kännetecknas av sånger med lättsamma melodier och mycket vackra texter som fokuserar på Jesus, frälsning och himlen. Några exempel är "Han har öppnat pärleporten", "Ovan där" och "Gyllne morgon".
Det var många som strömmade till församlingshemmet för att få vara med och sjunga de härliga sångerna!
Församlingshemmet var välfyllt när gudstjänsten drog igång. 
Vår duktiga kör var med och stöttade upp i psalmsången. Vid ett par tillfällen sjöng de också för oss andra.
Ett alldeles eget husband håller sig vår kör med. De ökade trycket i den glada sången ytterligare!
 
Efteråt serverades ett enkelt kyrkfika men det hann jag inte riktigt med att fotografera.
 
/Karina
 
När en gång i livets morgon
till den gyllne port jag når,
då för Jesu stora kärlek 
ock för mig den öppen står. 
Han har öppnat pärleporten, 
så att jag kan komma in.
Genom blodet har han frälst mig
och bevarat mig som sin.
(Ur psalm 235)
 

Kommentera

Publiceras ej