Rom!

0kommentarer

Här följer ett litet resereportage från en s.k. tjejresa till Rom, den katolska kyrkans hjärta. Vi åkte dit fredagen den 23/9 och hem på måndagen, så det blev en intensiv och härlig weekendresa. Först ut beskådade vi mäktiga Colosseum med sina 4 våningar som byggdes av slavar och krigsfångar år 72-80 och rymde hela 50 000 åskådare.

 

Här syns Forum Romanum, som en gång var navet i det så mäktiga kejsarriket.
En pizza till lunch är väl nästan obligatoriskt när man är i Italien! Här sitter Naemi på piazza di Santa Maria in Trastevere, som ligger precis utanför kyrkan Santa Maria som lär vara Roms äldsta kyrka, med grunden från 200-talet! Självklart blev det ett långt besök i den vackra och stora kyrkan.
Fontana di Trevi är väl ett annat måste.
Här förklarar Anna för Noomi att man ska kasta in ett mynt i fontänen för att få komma tillbaka till Rom. Naemi och jag hade redan kastat i våra, och vet ni? Det stämmer! För detta var andra gången i Rom för mig, och även vid första besöket kastade jag ett mynt!
Så här kastar man!
4 glada svenskar i folkmyllret på och kring Spanska trappan!
Höjdpunkten på många sätt var besöket i Vatikanen! Söndag förmiddag, solen gassar och redan har en mängd människor samlats för att delta i mässan som leddes av påven.
Noomi och Naemi väntar på starten och påven. Nu var vi långt nere men förra gången jag var i Rom var jag på påveaudiens, vilket betyder att jag satt framme på podiet bara några meter från den dåvarande påven Johannes Paulus. Nu så vi den nuvarande på ven som en liten man långt borta men som tur var finns det storbildsskärmar som ni ser i bakgrunden. Efteråt besökte vi själva kyrkan och åkte hissen upp en bra bit och fick vandra i kupolen på insidan av Peterskyrkan och kunde alltså beskåda den mäktiga byggnaden ovan från. Otroligt häftigt! sen gick vi i vindlande trappor en lång bit och kom ut på kyrkan tak ca 130 meter upp och gick runt där och kunde beskåda hela Rom! Otroligt! Därefter var det dags att bese kyrkan invändigt och ja, den är värd ett besök! Speciellt ett glasfönster med den helige anden iform av en duva gjorde oss tagna när solen sken in och färgerna lyste guldiga och eldiga jämte den vita duvan som sänkte sig ner till världen och oss människor för att ge oss kraft och mod att vandra som kristna! Ja, Vatikan besöket var verkligen "höjdpunkten"! 
Efter en sån upplevelse är det gott att ta igen sig med en glass från nån av de många glassbarerna.
Och till sist en god måltid som avslutades med en härlig pannacotta innan det var dags att packa ihop för att på måndag morgon bege sig hem igen, stärkta till kropp och själ av en fantastisk resa! Nu ser jag fram mot min nästa resa i november då jag ska besöka det heliga landet för första gången! Mia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej