Sinnesromässa på Septuagesima (24/1)

0kommentarer

På söndagskvällen fick vi fira Sinnesromässa i Landeryds församlingshem. Söndagens namn är Septuagesima och det innebär att vi redan är inne i förfastan. Namnet Septuagesima antyder att det ska vara 70 dagar till påskdagen men i själva verket är det 64 dagar. Be mig inte förklara det där...
 
Det blev en fin och rofylld gudstjänst,
ett bra sätt att avsluta en vecka och börja ladda för en ny.
Söndagens tema var "Nåd och tjänst" och Mia pratade om Jona, och hans kamp för att slippa det som var hans kallelse.
Här ligger de små ljusen och väntar på att få tändas på det ljus som redan lyser.
Deras kallelse är att lysa och brinna.
Jag tror att det också är vår kallelse:
-Att lysa och brinna i den situation vi är.
Kanske orkar vi inte alltid som vi vill och borde.
Kanske flämtar och slocknar vi ibland.
Men det stora ljuset finns där och väntar.
Det vill tända vår låga på nytt.
 
/Karina
 
Herre, till dig får jag lämna
allt som vill tynga min själ.
Du lovat att bördorna bära,
du lovat att själv vandra med.
Din närhet är nog,
för jag vet att du dog
för att jag skulle leva och ha allt.
Varje dag, o jag ber,
varje stund du mig ger
vill jag vandra den väg du befallt.
(ur psalm 758)
 
 

Kommentera

Publiceras ej