Nyårsbön 2015

0kommentarer

I går på nyårsafton var vi några som samlades kl 16 i Landeryds kyrka för att fira nyårsbön. Vi sjöng bl.a. psalm 794 som handlar om att vi är inte här förgäves, ensamma har vi inte gått, här tar inte vägen slut och att Jesus vandrar mitt ibland oss och ger oss mod och tröst. Jag talade lite om vikten av att vi som kristna är förebilder och förbedjare, att Jesus uppmanar oss att vara jordens salt och som ljus för världen. Detta är extra viktigt just nu med tanke på hur det ser ut i världen med miljöförstörelsen, det förändrade vädret med mycket översvämningar och stormar, samt alla hemska krig, terrorismens utbredande, de väldiga flyktingströmmarna med nödställda medmänniskor som behöver vår hjälp. I denna tid behövs det att några håller hoppets, medmänsklighetens, kärlekens och försoningens fackla högt och talar om Guds kärlek till oss alla. En stor och överväldigande uppgift, men vi är ju inte ensamma, Gud är ju med oss och vandrar vid vår sida dag som natt.
Vi hade även glädjen av att få hälsa en ny kyrkvärd välkommen till Landeryd, nämligen Joanna Forsberg, som är uppvuxen utanför Broaryd och nu bor utanför Långaryd sen ungefär ett år tillbaka. Här syns Joanna och Rebecka "in action" när de räknar och redovisar kollekten.
Jag avslutar med en av de nyårsdikter jag läste på nyårsbönen:
Nu kommer kväll med vilans bud och bördan lägges av. Nu vill jag tacka dig min Gud för allt vad året gav. För hus och hem och dagligt bröd, för jordelivets id, för tröst i nöd, för liv i död, för himmelsrikets frid. Och gryr för mig en morgondag så är den dagen din: så är din vilja all min lag och all din kärlek min. Så står jag här i Jesus namn, jag lever på ditt bud. Jag går emot din öppna famn, min Herre och min Gud!
Natanael Beskow.
Nu vill jag önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!
Mia
 

Kommentera

Publiceras ej