Askonsdagen

0kommentarer

Kärlekens Gud,
som märkt oss med korsets tecken,
hjälp oss att i Kristi efterföljd
bedja, försöka och leva
så att tro och handling förenas.
I Jesu namn
Amen
 
I går var det Askonsdagen och vi fick fira askonsdagsmässa i Landeryds församlingshem. Askonsdagen inleder fastan - en tid för enkelhet, eftertanke och det avskalade. (Och för er som har blivit lurade - fettisdagen är den sista dagen som man "får" äta semlor, en sista chans att lägga på hullet innan fastan. Men var lugn! Kristna fastar inte på söndagar, så då kan man passa på att ta en semla!)

Vi fick fira mässa. Ta emot Jesus i enkelt bröd och vin - livets bröd.
 
Mia pratade om att fastan inte handlar om att klä sig i säck och aska eller att späka sig. Fastan är en glädjens tid - för kristen tro är glädjens tro. Visst finns det mörker och ondska, visst finns det tid för allvar och eftertanke, men grundtonen är glädje. För vi har facit - efter långfredag kommer påskdag, efter död kommer liv!
 
Och att fasta är att skala bort överflödet, det som skymmer blicken, så att vi kan se klart på livet och oss själva. Det kan göra ont, men Jesus lovar att vara med. Precis som alla andra dagar.
 

I samband med nattvarden fanns det möjlighet att tända böneljus och att teckna ett askkors i pannan - symbolen för askonsdagen och fastans inledning. (Det är lite trixigt, men jag hade övat på personalmässan på morgonen, så nu gick det bra!)
 
Som avslutning sjöng Regina en av de vackraste sångerna jag vet - Kom nära mig. Och egentligen är väl det vad fastan handlar om - att skala bort överflödet så att Jesus kan komma nära. Och Långfredag byts i Påskdag.
 
Kom nära mig, du mänskobarn, kom nära mig
Du finner vila i min famn, kom nära mig
Jag skapat himmel, hav och jord
och dukar nu för dig mitt bord
Kom nära du som hungrar, jag vill mätta dig

Kom nära du som tveksam är, kom nära mig
Du som på tunga bördor bär, kom nära mig
Jag bar en gång ett kors för dig
Så innerligt jag älskar dig
Kom nära mig, min vän och jag skall bära dig

Kom nära du som slagen är, kom nära mig
Du som av synd bedragen är, kom nära mig
Jag känner dig och har dig kär
se mina händer märken bär
Kom nära mig, min vän och jag skall hela dig

Vill du till himlen nå en gång, kom nära mig
Vill du ta del i Lammets sång, kom nära mig
Vill du stå brud i himmelen,
så kläd dig i försoningen
Då skall förevigt du få vara nära mig
 
fred och kärlek
Petter
 
askonsdag, fasta, mässa, semla,

Kommentera

Publiceras ej