När man tänker på allt det vackra

0kommentarer

Det finns så mycket som är vackert i livet.
Det finns så mycket att ännu hoppas på.
Vi förundras och häpnar.
Rycker en medvandrare i ärmen och pekar.
-Nämen, titta där.
Och ändå.
Detta är bara en liten, liten föraning.
En blek version av det vi faktiskt kan våga hoppas på en dag.
 
Detta är bara början på nåden.
 
/Karina
 
 

Det jag älskar, det är bortom och fördolt i dunkelt fjärran,
och min rätta väg är hög och underbar.
Och jag lockas mitt i larmet till att bedja inför Herran:
'Tag all jorden bort, jag äga vill vad ingen, ingen har!'

Följ mig, broder, bortom bergen, med de stilla svala floder,
där allt havet somnar långsamt inom bergomkransad bädd.
Någonstädes bortom himlen är mitt hem, har jag min moder,
mitt i guldomstänkta dimmor i en rosenmantel klädd.

Vid en snäckbesållad havsstrand står en port av rosor tunga,
där i vila multna vraken och de trötta män få ro.
Aldrig hörda höga sånger likt fiolers ekon sjunga
under valv där evigt unga barn av saligheten bo." 

(Dan Andersson)

 

Kommentera

Publiceras ej