När man tänker på livet som en krokig väg

0kommentarer

Dagarna mellan jul och nyår har alltid varit lite speciella för mig, och säkert för många andra.
Ett tillfälle att se tillbaka på det år som nu är på upphällningen men också dagar då vi kan se framåt och fundera på det som ännu återstår.
Det som ligger bakom oss kan vi inte längre påverka, det blev som det blev.
Vi får acceptera och låta det som kanske gnager långsamt komma till ro.
 
Om det som finns där framför oss vet vi inte så mycket.
Troligen kommer det att innebära både sorg och glädje, möjligheter och svårigheter.
 
Det vi kan vara säkra på är att varje steg på vägen har betydelse.
Det är värt besväret.
 
/Karina
 
 
Gud, ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.
Hjälp mig att leva en dag i taget,
att glädjas åt ett ögonblick i sänder
- och att acceptera motgångar som en väg till frid.
Hjälp mig att - på samma sätt som Du -
ta denna syndiga värld precis som den är,
inte så som jag önskar att den skulle vara,
och att lita på att Du gör allt väl
om jag överlåter mig åt Din vilja.
Ge mig nåden
att få leva någorlunda lycklig i detta livet
- och i fullkomlig salighet tillsammans med Dig
i det tillkommande.
 
(Reinhold Niebuhr)

Kommentera

Publiceras ej