Skärtorsdagsmässa

0kommentarer

På skärtorsdagskvällen delade vi bröd och vin i Landeryds kyrka till minne av den där skärtorsdagskvällen i övre salen någonstans i Jerusalem för mer än 2000 år sedan.
Han tog bägaren, välsignade den och sa:
-Ta den och dela den mellan er. Själv kommer jag inte att dricka vin igen förrän Guds rike har kommit.
Han tog brödet, välsignade det, bröt det i bitar, delade ut bitarna och sa:
-Det är min kropp som jag bryter för er. Ät det till minne av mig.
Likadant gjorde han med bägaren efter måltiden och sa:
Denna bägaren är det nya förbundet som skrivits med mitt blod, blodet som jag spiller för er skull.
(ur The Message)
 Efter avslutad mässa hjälptes vi traditionsenligt åt att klä av altaret inför långfredagen och dess gudstjänst.
Nu väntar en svår natt i Getsemane och en vandring upp till Golgata på Långfredagen.
Sedan det ofattbara.
 
/Karina

Kommentera

Publiceras ej