Pilgrimsmässa och pilgrimsvandring den 28/9

0kommentarer

Kl 09.00 på söndagsmorgonen samlades vi till pilgrimsmässa i Landeryds kyrka.
Hjälp mig att inte oroa mig för framtiden,
gräma mig över det förflutna,
utan vara just här och nu.
Hjälp mig att ta till mig psaltarens ord:
inte ens i den mörkaste dal fruktar
jag något ont, ty du är med mig,
din käpp och stav gör mig trygg.
(ur dagens bön om förlåtelse)
Man kunde ana på min och andras fotbeklädnad att det inte var en alldeles vanlig gudstjänst!
Efter att gudstjänsten var avslutad gav vi oss nämligen iväg på pilgrimsvandring! Här har vandringen just påbörjats och man är fortfarande inne i Landeryds samhälle.
Första stoppet gjordes i Linnås (vid "Barnens dag" så vet i alla fall Landerydsbor var jag menar!). Vi sjöng en sång där även armarna fick användas. Det var också här som vandringens enda regnskur drog över oss.
Vid "Aspens" stannade vi till igen och Helen bjöd på uppskattad choklad!
Den lilla pilgrimshunden Embla var förstås med och hon hade ett visst bestyr med att hålla reda på utbrytare ur flocken...
Vid sågen i det som jag tror kallas Långaryds Tånga (rätta mig gärna om jag har fel!) plockade vi fram vår medhavda matsäck!
 
Här syns Mette som gjorde en fin insats med sin följebil. Hon erbjöd enträget skjuts vid alla våra stopp men ingen följde med henne i bilen. Till vänster om Mette står Bjarne som var vandringens yngste deltagare med sina 23 år och...
...här ser vi Bertil Holmén som var vandringens äldste deltagare med sina 82 år. Bertil hade förstås inte varit Bertil om han inte passat på att visa lite av de finesser som finns på en gammal såg!
Via Rya och Nyby närmade vi oss så småningom vandringens mål, Långaryds kyrka, som mötte oss med ringande kyrkklockor!
Till slut återstod bara att samla ihop oss i en bön och psalm 730 innan vi packade in oss i bilar för färd tillbaka till Landeryd. (Där ju Långarydsbornas bilar också fanns!)
 
/Karina
 
Psalm 730:
Må din väg gå dig till mötes,
och må vinden vara din vän
och må solen smeka din kind
och må regnet vattna själens jord
och tills vi möts igen
må Gud hålla,
hålla dig i sin hand.
 

Kommentera

Publiceras ej