När man undrar varför?

0kommentarer

Visst vore det ibland intressant att få svar på frågan varför?
 
Vi jobbar på så gott vi kan. Vi kämpar och vi ordnar. Vi funderar och räknar ut.
 
Men vad är det vi bygger och varför?
När man är mitt i byggandet är det inte alltid så lätt att se vad det ska bli av det hela. Vi får jobba lite på måfa och hoppas det blir bra.
 
Ibland önskar vi att vi visste mer. Att vi kunde se våra liv lite ovanifrån, med lite perspektiv. Att vi kunde se en bit framåt och därigenom förstå det som hände i går.
Men behöver vi egentligen det? Skulle något bli bättre om vi visste mer?
 
Kanske är det så att just detta är vår uppgift?
Att mitt i vår undran, ängslan och ovisshet ändå försöka bygga en plats för kärleken.
 
Jag tror vi kan vila i detta:
En dag ska alla våra varför ersättas av ett därför.
 
/Karina
 

Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad. Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå.

När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

1 Kor 13:1-12

 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej