För dig utgiven - skärtorsdagsmässa

0kommentarer

På skärtorsdagskvällen firade vi mässa i Långaryds kyrka.
Under måltiden, efter att han tagit brödet och läst välsignelsen över det, bröt han det i bitar, som han gav dem med orden:
 
-Ta detta. Det är min kropp.
 
Han tog bägaren och räckte dem den, tackade Gud och lät alla dricka ur den.
 
-Detta är mitt blod,
det nya förbundet med Gud
som töms för många människors skull.
 
Jag kommer inte att dricka vin igen förrän den nya  dagen, dä jag dricker det i Guds rike.
De sjöng en lovsång och gick sedan direkt till olivberget.
 
-Världen kommer att rasa för er allihop, sa han. Och ni kommer att skylla på mig. Men det står i Skriften:
 
Jag skall slå ner herden;
fåren ska rusa åt alla håll.
 
Men sedan, när jag har rest mig, skall jag gå före er och leda er till Galileen.
 
(ur "The message" på svenska, nya testamentet)
 
Vår fantastiska ungdomskör sjöng.
Som alltid på skärtorsdagen kläddes, efter gudstjänsten, altaret av under läsning av Psaltarpsalm 22.. Konfirmander, kör och kyrkvärdar hjälptes sedan åt att bära ut allt.
 Allt är förberett för den svåra Långfredagen då vår Gud dör för oss, för att vi ska få leva.
 
Han gick in i din kamp på jorden.
Gud tog plats i din egen gestalt.
Han kände din puls. Han blev trött liksom du
och han älskade dig över allt.
 
Han gick in i din sorg och din längtan.
Gud tog plats i din egen gestalt.
Han grät med din gråt. Han blev ledsen som du
och han älskade dig över allt.
 
Han gick in i din nöd och din smärta.
Gud tog plats i din egen gestalt.
Han bar på ditt kors. Han var plågad som du
och han älskade dig över allt.
(Sv. Ps. 358)
 
/Karina