Musikgudstjänst och Tack till Berndt den 28/7

0kommentarer

Så var det åter dags för en av sommarens musikgudstjänster. Den här gången var platsen Landeryd och temat för utställningen som alltid föregår sommarmusiken var denna gång "Kaffets historia".
Mycket fint hade samlats ihop och igenkännandet och nostalgin var på topp!
Vem har inte någon gång druckit kaffe som serverats ur en av dessa modeller?
Bertil Larsson kunde till och med visa exempel på de ransoneringskuponger som förekom på 40-talet. Just här visar han en köttkupong men självklart fanns motsvarande för kaffe.
Passande nog hade de fiffiga syföreningsdamerna kommit på att de skulle bjuda på kaffe också!
 
Sedan var det dags att gå in i kyrkan för kvällens musikgudstjänst.
Karin Bengmark sjöng och Håkan Brandqvist spelade piano. De bjöd på ett varierat och mycket vackert musikprogram. Vi fick höra gamla psalmer, psaltarpsalmer, negro spirituals och mycket annat!
 
Och när gudstjänsten var slut tackade Berndt de duktiga musikerna med varsin ros!
Men innan dess hade vi i Långaryd fått tacka Berndt! (Eftersom jag inte kan hålla i både kameran och tacket samtidigt har jag ingen bild på detta.) Det är ju så att Berndt nu lämnar oss för en annan tjänst och detta var hans sista gudstjänst i vår församling.
 
Vi får därför tacka Berndt för den tid och det engagemang han gett oss i Långaryd och ber om guds rika välsignelse över Berndts fortsatta gärning.
 
Vi ber för Berndt och för oss alla:
 
Gå vid min sida,
visa mig vägen.
Gå vid min sida,
styr även stegen.
Jag famlar i dimman,
är otrygg ibland,
såras av törnen,
söker en hamn.
Gå vid min sida,
visa mig vägen.
Gå vid min sida,
styr även stegen.
Om dimman än lättar
och vägen jag ser:
Bliv kvar vid min sida
är bönen jag ber.
 
(okänd)
 
/Karina
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej