Tjugoförsta söndagen efter Trefaldighet

0kommentarer

Den 28/10 firade vi Högmässa i Landeryds kyrka kl 09.30, söndagens tema var "SAMHÄLLSANSVAR".
 
I en av gudstjänstens psalmer (nr 291) sjöng vi i första raden:
 
Sänd av himlens sol en strimma, Herre över mödans dag...
...och det var precis vad han gjorde denna soliga och vackra höstmorgon!
Jag tror alla i kyrkan la märke till detta och gladdes åt vår Herres fina ljussättning!
Vår Berndt ledde oss i gustjänsten. Han skickade med ett litet blad med några tankar, dels in i gudstjänsten men också ut i vardagen. Här kommer ett utdrag av dessa:
 
Vad kan vi fundera över i dag?
Vilket ansvar har vi kristna för andra människor (människor med en annan tro eller för de som avsäger sig tron helt)?
Vad kommer att ske med de människor som inte är kristna?
Kan våra och andras förböner rädda alla människor på jorden? Vad har Jesus lovat? (Bönen för världen pågår ju ständigt)
 
För några veckor sedan hade vi temat "bönen", och talade om att Jesus ber för oss och många av oss ber för varandra. 
Visst är det tryggt att veta att Jesus ber för dig och mig och kanske för hela världen. Det finns kanske även någon bland oss som ber för just dig.
 
Några av de yngre gudstjänstdeltagarna studerade djuren i Noaks ark!
Efter gudstjänsten fick vi samlas en stund i församlingshemmet för en gemensam fika!
 
En av de psalmer vi sjöng i gudstjänsten var nr 97, Jag behövde en nästa. Vers 1 och 5 får sammanfatta och avsluta denna söndag i Långaryds församling:
 
Jag behövde en nästa, var du där, var du där?
Jag behövde en nästa, var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?
 
Du kan resa långt bort, och jag är där, jag är där.
Du kan resa långt bort och jag är där.
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser. Jag är där.
 
/Karina

Kommentera

Publiceras ej