Andra söndagen i fastan ur ett annat perspektiv

0kommentarer

Vi talade med konfirmanderna om böner och bönesvar i lördags. Om att "nej" också är ett svar. Om att Gud kan säga "vänta" eller "ja, men inte som du tror". Och jag sa, som så många gånger förr, att man ibland måste vara "öppen" för Guds svar för att se att han faktiskt svarar. Gudstjänster är bra för den som vill ha bönesvar. Inte nödvändigtvis i predikan, men där: mitt i en text, i en psalmvers, något någon säger på kyrkkaffet - en hälsning från Gud.

I söndags när jag kom till mässan i Landeryd var hjärnan full av tankar, sådant jag bett om. Jag undrade hur Gud skulle svara och när svaret skulle komma. Jag grunnar på mycket helt enkelt.

Så kom hälsningen från Gud i psalmen:

Vilken vän vi har i Jesus,
trofast, kärleksfull och god!
När vi frestas, när vi prövas,
vill han ge oss kraft och mod.
Ofta tyngs vi ner av oro,
glömmer att vi har en vän
som har lovat vara med oss,
hjälpa om och om igen.

Har du sorger och bekymmer,
är du modlös, trött och svag,
Jesus hjälper dig att bära
dina bördor dag för dag.
Han som gråtit våra tårar
ser vår ångest och vår nöd.
Den som sörjer vill han trösta,
den som vacklar ger han stöd.

Är du bitter och besviken,
har ditt hjärta djupa sår,
säg till Jesus vad du känner,
våga tro att han förstår.
Han som bar vår synd och plåga
i sin egen kropp en gång
älskar oss och ger oss vila,
tänder hopp och föder sång.

(SvPs 48)

Jag blev tacksam och rörd. (Jag har blivit så lättrörd. Ögonen blev blanka.)

Men den verkliga hälsningen från Gud kom i Runes predikan - en mening direkt från Gud till mig: "Man ska vara ihärdig med sin bön, även om man inte blir bönhörd med detsamma." Kämpa på! Håll fast vid Gud! Be! Jag blev åter tacksam och rörd. Blanka ögon. I den gammaltestamentliga texten står det om  hur patriarken Jakob brottades med Gud och sa: "Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig." Han fick namnet Israel av Gud där och då. Det betyder "att kämpa med Gud". Varje kristen är en Israel - alla kämpar vi med Gud och med de stora frågorna. Tricket är att göra som Jakob och hålla fast vid Gud genom det svåra.

Vid nattvarden hördes, som alltid, ett tyst "Tack Jesus" från Rune. Så säger han fortfarande efter ett drygt halvsekel som präst. Och orden ekade i mig: "Tack Jesus. Tack gode Jesus."

Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig.

Petter

Kommentera

Publiceras ej