Jazzcats på sitt årliga Landerydsbesök!

0kommentarer

För åttonde gången fick Landeryds kyrka fint sommarbesök i form av "Jazzcats" från Västergötland!
 
Innan musikgudstjänsten startade fanns det förstås en utställning att titta på, temat för dagen var "Emaljerat".
En pottstol och en spann i blåaste blått som dagen till ära fått nya funktioner!
Inne i församlingshemmet fanns mycket, mycket mer att se och kanske känna igen från då för länge sedan...
 
När vi tittat på allt det fina var det förstås dags att försöka hitta en plats i kyrkan!
Så här såg det ut i kyrkan 55 minuter innan musikgudstjänsten skulle börja. Många var redan på plats!
Kyrkvärdarna hade fullt upp med att välkomna, dela ut psalmböcker och springa och hämta stolar och fler psalmböcker när lagret började sina!
Klockan 18.00 var kyrkan härligt välfylld och Berndt kunde välkomna gudstjänstdeltagare och musiker!
Så kunde då musiken dra igång och det gjorde den verkligen!!!
Det satt folk ända ut i vapenhuset där det så småningom uppstod "spontandans"!
Ungefär halvvägs in i konserten var det fikapaus. De duktiga syföreningsdamerna hade brett frallor och kokat kaffe så att det räckte till alla! (För övrigt kan man väl kommentera att det sällan varit så mycket liv och rörelse på Landeryds kyrkogård!)
 
Efter pausen höll Berndt en andakt över söndagen som är "Kristi förklarings dag". Temat är "Jesus förhärligad" och här följer några verser ur dagens evangelium:
 
Detta är min älskade son, han är min utvalde. Lyssna till honom.
När lärjungarna hörde detta kastade de sig ner med ansiktet mot
marken och greps av stor skräck. Jesus gick fram och rörde vid
dem och sade: "Stig upp och var inte rädda". (Matt. 17)
 
Kvällens musikgudstjänst hade 196 besökare varav 119 var kvinnor. (Av någon outgrundlig anledning vill Sensus veta könsfördelningen!).
Kollekten inbringade ca 10 500 kr vara ca 4 300 kr kom in i form av betalning för kaffet i pausen!  Denna fina kollekt innebär att vi även i fortsättningen kan ordna sådana här evenemang eftersom hela summan går till församlingens konsertverksamhet!
 
Stort TACK till Landeryds syförening som ordnat kvällen så fint!!
En avslutande bild från parkeringen utanför kyrkan. Jazzcats årliga besök i Landeryd är ett av få tillfällen då det i Landeryd kan bli lite "parkeringskaos"...
 
Jag hörde en äldre gentleman kommentera kvällens musikgudstjänst så här efteråt: " Det här är det absolut bästa jag hört i hela mitt liv, och då ska du veta att jag är 80 år".
 
Det säger en del om vad den här kvällen gav!
 
Och så fick vi gå hem i den lite kyliga sommarkvällen, burna av musikens glädje och orden i en av kvällens psalmer:
 
Bliv kvar hos mig, se, dagens slut är när.
Bliv kvar, o Herre, snart är natten här.
Då allting annat sviker och bedrar,
du ende trogne tröstare bliv kvar.
 
Som späd jag lades i din kärleks famn
och blev välsignad i ditt dyra namn.
Du mig ej lämnat, fast på villors stig,
jag ofta svek dig. O, bliv kvar hos mig.
(Sv. ps. 189: 1, 5)
 
/Karina
 

Kommentera

Publiceras ej