Musikgudstjänst med Nina Gade den 22 januari 2012

1kommentarer


Nej, Långaryds kyrka har inte förärats en skulptur av skulptören Giacometti, men tydligen ingår ett visst mått av akrobatik i kantorstjänsten. Belysningen måste vara vacker, samtidigt som kvällens artist, konsertpianist Nina Gade, inte ska bli bländad på pianopallen. Förutom att vara konsertpianist är Nina Gade docent vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Hur hamnade då en sådan stjärna i Långaryd?

Jo, vår danske präst Jens har varit föreståndare för Refugiet Fuglsang, en mycket viktig plats i danskt kulturliv, där Nina Gade ofta spelat. Och så knöts kontakten mellan Nina och Långaryds församling.


Musikgudstjänsten inleddes med att Jens talade över söndagens evangelium:

När han gick in i Kafarnaum kom en officer fram till honom och bad om hjälp: ”Herre, min tjänare ligger förlamad där hemma och har svåra plågor.” Jesus sade: ”Skall då jag komma och bota honom?” Officeren svarade: ”Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak. Men säg bara ett ord, så blir pojken frisk. Jag är själv en som står under befäl, och jag har soldater under mig, och säger jag till den ene: Gå, så går han, och till den andre: Kom, så kommer han, och säger jag till min tjänare: Gör det här, så gör han det.” Jesus blev förvånad och sade till dem som följde honom: ”Sannerligen, inte hos någon i Israel har jag funnit en så stark tro. Jag säger er att många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket. Men rikets egna barn skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära tänder.” Och till officeren sade Jesus: ”Gå. Du trodde och det skall ske.” Och i det ögonblicket blev pojken frisk.
(Matt 8:5-13)

Den kristna tron är unik bland världens religioner. Buddhister måste genom tusentals återfödslar slipa bort sina brister för att så småningom frälsa sig själva och nå Nirvana (utslocknande, det vill säga slippa att existera). Islam, å sin sida, är en handfast religion. Gör dina plikter (Islams fem pelare) och Inch Allah, om Gud vill, kommer du till paradiset.

Den kristna tron talar istället om tillit. Att, som officeren i evangelietexten, våga lita på Gud, våga tro att han vill dig väl. Och våga tro att han kan det som du inte mäktar med. Att tro är att ha en tillitsfull relation med Gud, som att bli förälskad. När man är förälskad blir det egna egot en bifigur i relationen. Våga lita på Gud!


"Min kärlek är korsfäst."

Så tog Nina Gade plats vid flygeln och vi fick höra himmelsk musik klinga från flygeln och växa i det heliga rummet. Det var musik av Haydn och Chopin. Till slut Liszts vackra musik som illustrerar tre av renässansförfattaren Petrarcas kärlekssonetter.

Klara och kyliga och lena vatten
där sina vackra lemmar
hon lade, den enda jag vill kalla kvinna;
vänliga gren mot vilken
(jag suckar när jag minns det)
hon lutade sin vackra rygg och midja;
blommor och gräs som täcktes
lätt av hennes klänning
och hennes vackra bröst;
heliga, stilla luft
där kärleken lät två vackra ögon öppna mitt hjärta;
- lyssna nu, ni alla,
till de sista sorgsna ord jag sjunger.



Nina Gade vid flygeln (och en dansk pipkrage i förgrunden). Det är en upplevelse att se händerna speglas i den blanka pianolacken på flygellockets undersida, när de flyger fram som lärkvingar över tangenterna. Det är också en upplevelse att se hur Ninas make, i en enda sammanhängande rörelse, ibland reser sig och vänder blad. Graciös som en balettdansör. Perfekt precision.

Så måste man jag ta tillfället i akt och säga att det är fantastiskt att Långaryds Prästgård har fortsatt att fungera som just en prästgård. En utpost för finkultur och bildning mitt i den småländska granskogen.

Tack!
Petter

1 kommentarer

Karina

24 Jan 2012 09:01

Ha ha, går man in på länken om skulptören Giacometti så visar det sig att hans specialitet är "egendomliga långsmala människogestalter"... Måste erkänna att jag gillar din humor och ditt researcharbete, Petter!

Kommentera

Publiceras ej