Tredje söndagen i advent

0kommentarer

Kölden biter i advent
och vårt tredje ljus blir tänt.
Gud bevare alla frusna,
ge dem värme, låt det ljusna.

På tredje söndagen i advent fick vi fira en fin högmässa i Landeryds kyrka. Allas vår Bo Gunnar var officiant och i sin predikan talade han om Johannes döparen och andra modiga sanningssägare.

Som postludium spelade Kristin Albom den fina melodin "Koppången" av Kalle Moraeus. Det var faktiskt så vackert att gudstjänstens kyrkvärdar fullständigt glömde bort sina plikter, men det är en annan historia...

Efter gudstjänsten funderade vi lite över namnet "Koppången" och efter lite googlande vet vi nu att det är ett våtmarksområde i Orsa Finnmark cirka 4 mil norr om Orsa.

När jag nu googlar vidare visar det sig att texten till "Koppången" är skriven av Py Bäckman. De mycket vackra orden kommer här:

Här är stillhet å tystnad, nu när marken färgats vit
från den trygga, gamla kyrkan klingar sången ända hit
Jag har stannat vid vägen, för att vila mej ett tag
å blev fångad i det gränsland som förenar natt och dag

Och ett sken ifrån ljusen bakom fönstrets välvda ram
har förenat dom själar som finns med oss här i tiden
å jag vet att dom som har lämnat oss, har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor, så länge vi är här

Där, bland gnistrande stjärnor som förbleknar en och en,
kommer livet väldigt nära som en skymt av sanningen.
Vi är fångar i tiden, som ett avtryck av en hand på
ett frostigt, gammalt fönster som fått nåd av tidens tand

En sekund är jag evig, å sen vet jag inget mer...
Bara ett, att jag lever lika fullt som någon annan.
Jag är här, å mitt på en frusen väg finns det värme ändå
fastän snön börjat falla och himmelen blir grå

Och ett sken ifrån ljusen bakom fönstrets välvda ram
har förenat dom själar som finns med oss här i tiden
å jag vet att dom som har lämnat oss, har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor, så länge vi är här.

 

En vecka kvar till jul.

En vecka tills vi åter igen får ta emot ett Gudabarn i våra hjärtan.

 

/Karina

 
 

 

Kommentera

Publiceras ej