Nattlig promenad i Höljeryds rote

0kommentarer

Jag gick mig ut att vandra i den stjärnklara natten.
Det var precis runt nollpunkten.
Jag kom till "Johannesa môsar"
och den typiska lukten av mosse slog emot mig:
jordig, men ändå vild - som bismaken på älgkött.
Förbi Oset och så var jag inte längre i Södra Remma by.
Förbi Sällsnäs och så rundade jag vår la'gård i Horshult.

Jag vandrade vidare och var strax framme i Ekhult...


För där var det nämligen husförhör för Höljeryds, Bälsås, Hokhults och Kärringanäs rotar!


Husförhöret hölls hemma hos Lotta och Gert i Ekhult och det var Sven Hagberg
som ledde samtalet som handlade om kyrkoåret. Men först gällde det att ta reda
på exakt varifrån alla kom, vad de hette och eventuella släktband.


Det var ganska låg medelålder på husförhöret. Bo i Remma besitter stora
kunskaper om kyrkoåret (även om Anne-Marie kanske var strået vassare).
Mest intresserad var Bo i Remma dock av lövhyddohögtiden.


Så var det de där släktförhållandena som skulle redas ut...


Inget riktigt husförhör utan rejält med fika. Och hos Lotta och Gert är det ingen
risk att det fattas fika.

Och efter en trevlig pratstund for vi hemåt.

Det var disigt nu, men månen lyste igenom när jag vandrade hemåt i mörkret.
Vid Signes la'gård hördes några vildsvin som sprang undan.

Kommentera

Publiceras ej