Spelmansfamiljen Carr besökte Långaryd

0kommentarer

Vid söndagens musikgudstjänst fick vi fint besök av Elna, Alma och Leif Carr, riksspelemän från Stjärnarp, som bjöd på härlig och glad folkmusik.



Det var tänkt att musiken skulle börja vid tiondeboden som dagen till ära var öppen för besökare men dagens ihållande regn stopade dessa planer och all musik fick framföras i kyrkan.

Familjen hade stor bredd och kunde spela på det mesta! Här är det pappa Leif som spelar på det något annorlunda instrumentet "såg"! Enligt musikerna var just detta såg av märket Stradivarius!



Familjens yngsta medlem Alma visade stor talang och skicklighet med sin blockflöjt!



Leif och Elna spelade på träskofioler. Leif berättade att det var på just detta instrument han fick titeln "riksspeleman"! Träskofiolen uppstod i de fattigare hemmen där man inte hade råd med någon riktig fiol. Man tog helt enkelt vad man hade och byggde sin egen variant!


Närbild på den vackra träskofiolen!

Vi fick alla tåga ut ur kyrkan till vackra toner från vapenhuset där de glada spelemännen spelade vidare!



När vi kom ut ur kyrkan visade det sig att regnet dragit bort och den nedgående solen glittrade till i vattenpölarna!!



Söndagens tema var "Att inte döma" och en del av söndagens psaltarpsalm lyder:

Bara hos Gud finner jag ro,
från honom kommer mitt hopp.
Han är klippan som räddar mig,
min borg där jag står trygg.
Från Gud kommer min hjälp och min ära,
Gud är min tillflykt, min starka klippa.
Sätt alltid din lit till honom,
du folk,
öppna ditt hjärta för honom.
Gud är vår tillflykt.
(ur Psaltaren 62)

Kommentera

Publiceras ej